Ridley Scott je režisér, který umí natočit všechno od temného sci-fi hororu až po pohodovou komedii. A to, že doma ještě nemá Oscara, je považováno za asi největší omyl, jaký má americká filmová akademie na triku.

V šedesátých a sedmdesátých letech se motal okolo seriálů a reklam a poprvé na sebe upozornil svým debutem Soupeři, v němž se dva hrdinové během napoleonských válek snažili opakovaně navzájem zlikvidovat. Opravdovou hvězdu z něj ale udělaly dva následující filmy. Tím prvním byl legendární Vetřelec z roku 1979 a o tři roky mladší kultovní sc-fi Blade Runner. V devadesátých letech potvrdil své kvality feministickým thrillerem Thelma a Louise a dramatem o objevení nového světa 1492: Dobytí ráje, aby pak v roce 2000 oživil žánr historických velkofilmů s dodnes milovaným Gladiátorem.

O rok později rozpoutal akční peklo v Somálsku ve verbovacím ale sakra efektním Černý jestřáb sestřelen a v jednadvacátém století natočil třeba vynikající ale komerčně neúspěšné Království nebeské, pohodovou komedii Dobrý ročník, „nového Kmotra“ Americký gangster nebo dva roky starou realističtější variaci na Robina Hooda. Letos v létě se vrátí ke kořenům a uvidíme od něj sci-fi Prometheus, které by mělo mít hodně společného právě s Vetřelcem. Trailery na tuhle pecku si celá redakce MovieZone a TVZone pouští před spaním a byli bychom ochotni provést opravdu hodně nehumánní věci, abychom ten film viděli co nejdřív.

Co se reklam týče, tak v tomhle oboru se Scott pohybuje sakra dlouho a má na triku pár hodně efektních kousků. Tenhle režisér si vždycky uměl pohlídat vizuální stránku věci a u reklam to platí také. Rukopis člověka, který má na kontě temného Vetřelce, je u propagace výrobků firem Apple nebo Nissan jasně patrná, ale Scott se umí i uklidnit a přijít s pohodovou nostalgickou atmosférou, o čemž svědčí i reklama na chleba Hovis z roku 1974, která byla vyhlášená nejlepší britskou reklamou vůbec. Tak si je užijte.

Hovis (1974)

Apple Mac (1984)

Nissan (1992)

Tak co se vám líbilo nejvíc?