Dneska si dáme režiséra, který se nesnaží ve svých reklamách oblbovat velkými výbuchy, sytými barvami, adrenalinem a agresivitou. Spike Jonze na to jde jinak. Stačí mu dobrý nápad, trocha ironického nadhledu a schopnost probudit v člověku lítost nad lampičkou. A pak se mu za to vysměje. Jonze je originální. Stejně jako jeho filmy.

Těch zatím moc nenatočil, protože se věnuje spíš klipům nebo experimentům, ovšem když už se nechá zlákat celovečerákem, obvykle to stojí za to. Jeho debut z roku 1999 V kůži Johna Malkoviche byla podívaná, na kterou spousta diváků v té době nebyla připravená. Příběh loutkaře, který objeví portál vedoucí do hlavy slavného herce, byl nominován na tři Oscary a nastartoval kariéru scenáristy Charlieho Kauffmana, s nímž Jonze spolupracoval i na dalších projektech. John Cucack tu podal možná nejlepší výkon své kariéry a John Malkovich si vyloženě užil, že může hrát Johna Malkoviche (fiktivního).

Z dalšího společného projektu už Oscar byl. Díky Adaptaci si domů plešouna odnesl Chris Cooper, ovšem Nicolas Cage, Meryl Streep a opět Charlie Kaufman měli bohužel smůlu. I tak ale příběh scenáristy, který se rozhodne s tvůrčí krizí bojovat za pomoci svého méně talentovaného dvojčete, dokázal diváky uchvátit. Bylo to chytré, vtipné, možná trochu skutečné a možná trochu vylhané. Ale skvělé.

S adaptací knížky pro děti Max a maxipříšerky ovšem režisér sáhnul malinko vedle. Sice byla pořád na pohled zajímavá a obří chlupatá monstra se povedla, ale v podstatě to nemělo moc děj, hlavní hrdina byl nevychovaný spratek, co si říkal o pár facek, a stomilionový rozpočet byl taky celkem velký ústřel. Ale ne vždycky se daří. Momentálně Jonze opět chystá novinku s Charlie Kaufmanem, v níž se objeví Joaquin Phoenix, Amy Adams, Rooney Mara nebo Samantha Morton. Název zatím ještě nemá, ale vidět bychom ji měli snad příští rok.

A teď k těm reklamám.

Ikea

Adidas

Nike

Tak která se vám líbí nejvíc?