Neděle je na TVZone už tradičně věnována speciálním článkům. Měli jsme tu TOP 5, kde jsme vám představovali výběr toho nejlepšího na dané téma. Přečíst jste si mohli i tematické články nebo výroční připomenutí kultovních seriálů. Dnes se vám představuje nejnovější nedělní seriál o tvůrcích. První, na koho se podrobněji podíváme, je všem známý J.J. Abrams. Zaměříme se hlavně na jeho tvorbu a trochu i na jeho život. Takže pojďme na to.

Jeffrey Jacob Abrams se narodil 27. června 1966 v New Yorku Geraldovi W. a Carol Ann Abramsovým. Dětství prožil v Los Angeles, kde jeho rodiče pracovali jako filmoví, respektive televizní producenti. Pro mladého J.J. tak byla práce pro televizi a filmový průmysl celkem jasně danou věcí. A aby toho nebylo málo, tak nejen on, ale i jeho sestra Tracy se pohybuje v oboru. Není však ani zdaleka tak úspěšná nebo známá a kromě spolupráce na bratrově seriálové prvotině Felicity toho moc nenapsala, alespoň nic, co by nám mohlo být povědomé.

Už v šestnácti letech sehnal J.J. Abrams u filmu první práci a pro šílenost jménem Nightbeast (1982) od Dona Dohlera napsal hudbu. Ke konci svých studií na New York University se dal dohromady s jistou Jill Mazursky a společně sepsali námět k filmu. Ten poté odkoupilo studio Touchstone Pictures a vznikl tak snímek Takový je byznys (1990), který Abrams už zároveň produkoval a tímhle snímkem také odstartovala jeho filmová kariéra. Pod jeho producentským dozorem pak v následujících letech vznikly filmy jako Myslete na Henryho (1991) nebo Navždy mladý (1992). Ovšem jeho prvním opravdovým trhákem v továrně na sny byl blockbuster z roku 1998 Armageddon, na něm se už podílel jako scénárista. A právě v témže roce se poprvé podíval i na televizní obrazovky.

Pro stanici WB Television Network tehdy společně s Mattem Reevesem (Cloverfield) vymyslel seriál Felicity: příběh o po uši zamilované čerstvé vysokoškolačce (Keri Russel), která se rozhodne raději než pro rodiči vysněnou kariéru doktorky, následovat svou tajnou lásku Bena (Scott Speedman) do New Yorku. Tahle romance vydržela čtyři série a v jedné ze svých prvních seriálových rolích se zde představil i Scott Foley. Vzhledem k tomu, že Abramsovy producentské aktivity byly čím dál tím častější, logicky tato situace vyústila v založení vlastní produkční společnosti Bad Robot.

Ta vznikla v roce 2001 a hned v tom samém roce stála za Abramsovým prvním seriálovým hitem Alias. J.J. tehdy vytvořil – zjednodušeně řečeno – americkou verzi Brutální Nikity s Jennifer Garner v hlavní roli. Přestože bylo Alias úspěšné a našlo si širokou fanouškovskou základnu, nebylo to nic oproti tomu, co mělo teprve následovat. V roce 2004 se totiž dalo pár chytrých hlav dohromady – jednou z nich byl samozřejmě i Abrams a jeho Bad Robot – a světlo světa spatřil jeden z nejúspěšnějších seriálů vůbec. Ztraceni tak definitivně Abramse zařadili mezi uznávané tvůrce a ten se ihned stal vyhledávanou postavou filmové, a v tomhle případě hlavně televizní zábavy. O Ztracených toho už ale bylo napsáno tolik, že nemá cenu se zde o tomto fenoménu nijak více rozepisovat, zvláště pak když toho všestranný Abrams ještě tolik vytvořil.

Druhým pomyslným milníkem v Abramsově tvůrčím životě byl rok 2006, kdy se podílel na vzniku dalších dvou seriálů. Ani jeden z nich však zdaleka nedosahoval kvalit a úspěchů jeho předchozích projektů. What About Brian i Six Degrees vydrželo pouze jedno řadu. Nebyly to však seriály, které by tento rok znamenaly pro Abramse nějaký zásadní průlom v kariéře. Byla to až jeho první filmová režie a hned u tak velkého projektu, jakým bylo Mission Impossible III. I když by se mohlo zdát, že tímhle momentem se J.J. Abrams začal soustředit spíš na stříbrné plátno a televizi nechal za sebou, šlo spíše o jakousi přestávku a možná i kýženou změnu prostředí.

Abramsův úspěch při režii třetího dílu Mission Impossible spustil lavinu dalších projektů, na kterých se buď podílel nebo se opět posadil na režisérskou stoličku. V roce 2008 tak Mattu Reevesovi produkoval Cloverfield a o rok později vzkřísil a do kin po dlouhé době znovu poslal kult jménem Star Trek. Nezanevřel ani na seriály a znovu se podílel na tvorbě jednoho z hitů posledních let. Fringe v současné době táhne svou pátou a poslední sezónu, která bude zakončena 13. ledna 2013 dvouhodinovým finále. J.J. Abrams se v této době dere na vrchol své kariéry a zdá se, že cokoliv, k čemu se jen přiblíží, bude mít úspěch. V roce 2010 ale šlápl vedle se seriálem Undercovers (česky Mr. & Mrs. Bloom), tahle až moc nažehlená a plochá televizní verze Pana a Paní Smithových byla zrušena ještě v témže roce po pouhých třinácti epizodách. Drobné klopýtnutí pro Abramse v podstatě nic neznamenalo. Rok na to totiž napsal a zrežíroval blockbuster Super 8 a v televizi se objevil další seriál, na kterém se podílel, Person of Interest. Ani letošní seriálová sezóna se neobešla bez něčeho, v čem by měl J.J. Abrams prsty. Na začátku roku se začal vysílat jím produkovaný mysteriózní Alcatraz. Jednalo se ovšem o další brzy zrušený seriál a jediným letošním úspěchem (aspoň z hlediska sledovanosti) tak zůstává postapokalyptické Revolution.

Kdo by si myslel, že si J.J. Abrams dá po tolika plodných letech pauzu, nemohl by se víc mýlit. Tenhle stroj na filmy a seriály je k nezastavení a i v následujících letech si pro nás chystá další skvělé projekty, na které netrpělivě čekáme. Příští rok na nás vyrukuje s novým Star Trekem a pilně pracuje i na dalších filmech. Jedním z nich je Mystery on Fifth Avenue, adaptace známého článku z New Yorku Times o jednom záhadném bytě. Druhým připravovaným snímkem je Earthquake. Nebude se však jednat o remake stejnojmenného filmu z roku 1974 s Charltonem Hestonem v hlavní roli.

Z Abramse se za ta úspěšná léta stal jeden z těch tvůrců, jehož jméno pod chystaným dílem znamená ve většině případů záruku kvality. Navíc je až s podivem, jak tenhle těžce vytížený člověk dokázal ještě při tom všem založit rodinu, se svou manželkou Katie McGrath (neplést s Morganou z Merlina) zplodit tři děti a letos v červnu se vyrovnat se smrtí své matky. J.J. Abrams je příkladem skutečně renesančního člověka a všeuměla. A jestli vám stále připadá, že toho zase tolik neudělal, tak vězte, že znělky k většině seriálům, které jsme zmínili, jsou jeho dílem.