Jednička mezi kabelovkami. Televize, co vlastně ani není televizí. Nejoceňovanější stanice posledních let. Ano, všemi těmito přízvisky se pořád chlubí proslulé HBO a na první pohled se zdá, že pořád mají neustálý důvod k radosti. Kritici téměř nad každým jejich seriálem nešetří chválou, fanoušci jejich většinou vysoce nákladnou produkci milují a do jejich stáje pořád míří točit svůj projekt ta největší hollywoodská esa. Jenže otázka zní, jak dlouho bude, zejména ten poslední bod, ještě platit. I když sledovanost na první pohled pořád nijak neupadá a značka se pořád pyšní výnosným postavením, ve skutečnosti ji ale dlouho trápí dvě věci, které čím dál více vyplouvají na povrch. Už takřka pět let, od premiéry Hry o trůny, nevytvořila žádný nový divácký hit. A navíc se zdá, že kvůli sérii špatných produkčních rozhodnutí a změně tvůrčího uvažování stanice, se ho tamní hlavouni možná jen tak nedočkají.

Problém absence pořádného hitu se vynořil paradoxně s jejich novinkou, jež je mnohými považována za jednu z televizních událostí roku, výtečným Vinylem. Ano, hudební sonda Martina Scorseseho a spol. do sedmdesátých let je opravdu šťavnatou záležitostí, jež nejspíš bude atakovat nejednu prestižní cenu. Jenže producenti a hlavouni očekávali přeci jen něco víc. Tahle rocková sranda je totiž přišla na neuvěřitelných sto milionů dolarů, přičemž jen dvouhodinový pilot spolkl třicet mega. Výsledek? Na úvodní epizodu se v den premiéry koukalo necelých osm set tisích diváků a po třech dílech se počet diváků pohybuje okolo půl milionu. Jasný, sledovanost se díky službě HBO Go či službě DVR ještě o něco navýší a dalo se i trochu předpokládat, že tohle dílko bude tak trochu pro fajnšmekry. Producenti ovšem údajně neskrývají zklamání a i přesto, že druhá série byla kvůli kvalitám již samozřejmě odklepnuta, doufají v rapidní zlepšení.

Na HBO se tak dalšího vytouženého hitu nedočkali a tamní kravaťáci už začínají bít na poplach. Epická Hra o trůny sice pořád patří mezi nejsledovanější seriály současnosti a nejspíš z tohoto…ehm, trůnu jen tak nesleze, i tato jízda však za pár let končí a jinou vlajkovou loď kabelovka v zásobě nemá. Krasojízda temné kriminálky True Detective se zastavila již po druhé, rozporuplně přijaté, sezóně a aktuálně se vůbec neví, zda se další řady vůbec dočkáme. Pozůstalí pak sice ve své druhé řadě svou kvalitou odrovnali takřka všechny diváky, kvůli prachbídným číslům však mohou být prakticky rádi za odklepnutí závěrečné série. A ani komediální jistoty typu Rockových Hráčů či oceňované (Vice)prezidentky toho příliš nezachrání. Další velká pecka zkrátka nikde, a když se člověk podívá na jejich letošní kalendář, je to, co se týče novinek, docela bída. Komediální Vice Principals s Dannym McBridem a Waltonem Gogginsem kvůli McBridově osobitému humoru nejspíš ani nechce být sitcomem pro masy, z novinky Divorce se Sarah Jessicou Parker se osypávám už teď a jedinou nadějí tak zůstává hvězdně obsazené Big Litlle Lies s Nicole Kidman či Reese Witherspoon.

Počkat, říkáte si. Vždyť jsme přeci zapomněli na chystanou sci-fi westernovou pecku Westworld! Ne, bohužel nezapomněli. Právě novinkou z dílny Jonathana Nolana a J. J. Abramse s Anthony Hopkinsem či Edem Harrisem v hlavní roli se totiž ladně přehoupneme ke zmiňovaným produkčním problémům stanice. Žádný jiný projekt HBO totiž neměl za poslední dobu tak velké porodní bolesti, jako právě tento. Nestíhaly se nasmlouvané termíny, během natáčení se opakovaně měnilo obsazení, přepisoval se scénář a dokonce se i přetáčely mnohé scény. Zejména však údajně docházelo k nekonečným sporům mezi HBO, která si chce svůj nákladný a ambiciózní projekt co nejvíce pohlídat, a tvůrcem Jonathanem Nolanem, jenž si do svého dítka nechce nechat vůbec kecat. Celá situace pak vyvrcholila v lednu, kdy bylo kvůli zpoždění se psaním scénářů pozastaveno natáčení na dva měsíce. Seriálu, jenž měl mít původně premiéru loni, se tak podle zákulisních informací možná dočkáme až příští rok a jasný hit začíná kvůli komplikacím připomínat spíše smutný průser.

Není to ovšem jediný případ z poslední doby, kdy si tamní kravaťáci sami řežou větev pod skvěle vypadajícím kouskem a ještě si jako bonus malinko znepřátelí věhlasného tvůrce. Své by o tom mohl vyprávět samotný David Fincher, jemuž kabelovka v nedávné době zařízla hned dva ambiciózní projekty. Nejdříve byla pozastavena produkce jeho komediálního kousku Videosyncrasy, jenž pojednává o osudech režiséra hudebních videoklipů, a k němuž natočil Fincher první dvě epizody. Poté se však přesunul k plánovanému remaku britské Utopie a jeho hudební zářez dostal po čtyřech natočených dílech stopku. Jenže tu jen o chvíli později dostala i ambiciózní Utopie s Rooney Mara v hlavní roli, jelikož mu HBO nechtěla odklepnout sto milionový rozpočet. Místo dvou fincherovek se tak na HBO nakonec nedočkáme žádné a zhrzený režisér se raději vrátil do náručí osvědčeného Netflixu.

Dalším slavným tvůrcem, jenž asi nemá kabelovou jedničku příliš v lásce je režisér oscarovky 12 let v řetězech Steve McQueen. Ten zde kutil sérii Codes of Conduct o cestě černošského mladíka mezi bohatou smetánku, v níž se objeví například Helena Bonham Carter či Rebecca Hall. Stanice ale ambiciózní látku zařízla po šesti epizodách a my se jí tak dočkáme pouze v podobě minisérie. A to ještě vůbec nevíme kdy. Pořád je toho málo? Máme tu ještě výpravnou minisérii o cestovatelích Lewisovi a Clarkovi z produkční stáje Brada Pitta a Toma Hankse, jejíž produkce byla kvůli neshodám s režisérem Johnem Curranem pozastavena po první natočené epizodě. Ta byla smetena ze stolu a novinka se bude realizovat kompletně od začátku pod jiným tvůrčím vedením. Připočtěte si k tomu ještě nedávné podivné zrušení sitcomu Krize s Timem Robbinsem a Jackem Blackem, který studio zařízlo záhadně pár měsíců po jeho obnovení pro druhou sérii, a každému musí být jasné, že situace v HBO má do klidu daleko.

Když má totiž problém jeden projekt, je to možná náhoda, v takto velkém množství je ovšem zřejmé, že hlavouni kabelové jedničky zažívají nebývalé problémy a v zákulisí se děje něco velmi podivného. Jako by tamní vedení pod návalem konkurence v podobě Netlfixu a Amazonu najednou nevědělo kudy kam a dělá jedno kontroverzní rozhodnutí za druhým. Velkou roli v tom pak zajisté hrají také ekonomické vlivy a odlišná politika stanice. Zatímco v minulosti zde dávali přednost osobitým kouskům a věhlasným tvůrcům nechávali volnou ruku, v poslední době mají své seriály daleko více pod palcem. A jak je vidět, začíná se jim to krutě nevyplácet.

Zejména v době vzrůstu internetových gigantů a čím dál nebezpečnější kabelové konkurence v čele s FX a AMC. Věhlasná televize nejen, že vyhazuje oknem miliony i natočené epizody, ale hlavně se svým jednáním pomalu zbavuje pozice značky, za kterou se svým projektem přijde každé druhé hollywoodské eso. Obzvláště, když na takovém Netflixu mají nyní mnohem svobodnější ruku. Na televizní nabídce a sledovanosti se to pak může v budoucnu projevovat čím dál více. Doufejme tedy, že se věci brzy vrátí do starých kolejí a HBO tuto problematickou etapu co nejdříve překoná. A že se ten prokletý Westworld nakonec přeci jen povede.