* * * Téma pro vás sepsal uživatel M.F.STUDIO * * *

Patřím mezi pravidelné čtenáře MovieZone a TVzone a dlouhodobě si všímám téměř nulové pozornosti věnované Městečku Twin Peaks. Je to moje srdcovka a na toto téma jsem v rámci školního studia napsal hned několik seminárních prací. Tvorba Davida Lynche, svět Twin Peaks a dominový efekt spuštěný tímto seriálem ve světě televizní zábavy, dlouhodobě tvoří jednu z hlavních sfér mých zájmů.

Místní redaktor do_Od pak patří mezi mé dobré kamarády a už několik měsíců musí v rámci naší komunikace přes sociální sítě snášet neustálé zahlcování všemi různými novinkami a moje nekonečné nadšení z blížící se premiéry třetí sezóny. Obdivuji jeho trpělivost a hlavně to, že mi namísto promlouvání do duše navrhl, abych se o svůj slovní průjem podělil i se zbytkem čtenářů tohohle webu. Jeho velkorysou nabídku jsem samozřejmě s nadšením přijal. Pokud se vám tedy článek bude zamlouvat, můžete se v následujících dnech / týdnech směřujících k nové řadě těšit na několik článků věnovaných právě tomuto legendárnímu seriálu.

Strana 1 z 4

1 2 3 4

Historický kontext

Jak asi většina z vás ví, Twin Peaks je seriál vytvořený Davidem Lynchem a Markem Frostem. Vysílala ho stanice ABC po dobu dvou sezón, v letech 1990–1991. V roce 1992 byl seriál rozšířen o celovečerní film (prequel/sequel/spin-off) Twin Peaks: Fire Walk with Me. Velká část z vás má pravděpodobně také tušení, jak vypadala televizní zábava v USA před 90. lety. Až na výjimky, většina seriálových produkcí působila rutinně a trpěla na uspěchané scénáře s minimální dějovou návazností. I v rámci tohoto konceptu ale vznikla řada skvělých seriálů jako třeba M*A*S*H, Miami Vice, nebo Hill Street Blues (seriál, kde Mark Frost působil ve scenáristickém týmu). V čem ale bylo Twin Peaks tak převratné? Přece již od počátku 80. let můžeme v Evropě vidět, že tvůrci byli přitahování televizím médiem a možností vyprávět extrémně dlouhé příběhy. Rainer Werner Fassbinder natočil v Západním Německu velkolepý seriál Berlín, Alexandrovo náměstí a švédský režisér Ingmar Bergman zase přestříhal svůj snímek Fanny a Alexandr do pětihodinové televizní verze. Žádné z těchto děl ale nemělo přímý vliv na proměnu televizní zábavy v dané zemi. Twin Peaks ano.

Strana 1 z 4

1 2 3 4