Strana 3 z 4

1 2 3 4

Dva příběhy mezi dvěma horami

Dá se říct, že jádrem Twin Peaks jsou dva příběhy. První je příběh protagonisty, speciálního agenta FBI Dale Coopera (Kyle MacLachlan). Skrze něj sledujeme vyšetřování případu a v pozdější fázi seriálu i jeho cestu k děsivému sebepoznání. Druhým příběhem je tragický osud Laury Palmerové (Sheryl Lee), zavražděné dívky, jejíž vraždu přijede Cooper vyšetřovat. Na tyto dva pilíře se pak vážou příběhy dalších obyvatel městečka.

Na první pohled by se mohlo zdát, že je to celé vlastně standardní televizní detektivka s pár surrealistickými výjevy výstředního umělce. Není tomu tak. Oproti klasické detektivc věnují Lynch & Frost například nemalou pozornost tomu, jaký dopad má vražda na ostatní obyvatele městečka. Jak ve své video-eseji ‘Journey Through Twin Peaks‘ trefně podotýká Joel Bocko, genialita celého konceptu spočívá částečně i v tom, že po většinu první části pilotního dílu nikdo přímo neřekne, že je Laura po smrti, v podstatě až do chvíle, kdy to oficiálně oznámí ředitel školy. Všechny postavy to vycítí, aniž aby jim to musel někdo přímo sdělit. Tímto tvůrci zdůrazňují propojenost a soudržnost této malé komunity a tím pádem i hrozivý psychický dopad události na všechny obyvatele. Tato drobná žánrová ozvláštnění také dokazují, že si tvůrci zakládali na inteligenci diváků, kterým nebyly věci vůbec přinášeny na stříbrném podnose, ale museli nad seriálem skutečně přemýšlet. V tomto ohledu Twin Peaks i dnes vyčnívá nad většinou současných seriálů (zde si dovolím nesouhlasit, Martinovi zoufale chybí znalost moderních seriálů, ale protentokrát mu to promineme, pozn. do_Od).

 

Strana 3 z 4

1 2 3 4