Strana 2 z 4

1 2 3 4

Dokonalost skrze nedokonalosti

Vzpomínáte si na poslední sezónu seriálu Akta X? Já bohužel ano. Pamatuji si svoje nadšení, když novou sezónu oznámili, i naprosté zklamání při sledování oněch šesti „speciálních“ epizod. Nějakou dobu mi vrtalo hlavou, co mi na tom vlastně tak vadilo? Moje zklamání přece nemohlo vyvěrat jen z mizerné kvality scénářů. Vždyť i některé starší epizody měly často hloupé a nelogické zápletky a dokázal jsem si je užít. Pak jsem ale narazil na příspěvek z Redditu, po kterém jsem si to uvědomil – seriál ztratil styl (nebo chcete-li identitu). Pro několik prvních sezón Akt X jsou typické zakouřené a spoře osvětlené kanceláře, noční diskuze Muldera a Scullyové v motelových pokojích, nepříznivé počasí během velké části epizod a celkově skličující atmosféra. Oproti tomu v poslední sezóně bylo všechno bezchybně osvětlené, čisté a příběh zběsilým tempem skákal z jednoho prostředí do druhého. Kouzlo původních epizod bylo pryč.
 
Velká část diváků se oprávněně obává, že se něco podobného přihodí i Městečku Twin Peaks. Jak podotýká Hope Whitmore ve své eseji pro Belfast Telegraph, krása Twin Peaks spočívá v nedokonalosti. I seriály jako například Hra o trůny se sice snaží působit realisticky, ale až na výjimky vidíme na obrazovce stále krásné herce v perfektně padnoucích (i když třeba krví potřísněných) kostýmech. V Twin Peaks oproti tomu najdeme spoustu zvláštně vypadajících (v některých případech vyloženě ošklivých) lidí, v opotřebovaných a často nepadnoucích kostýmech. Zatímco dnes jsme velmi často svědky umělému dotváření atmosféry za pomoci post-produkční manipulace s barvami a přidáváním filtrů, Twin Peaks si hodně zakládá na pečlivě zkonstruovaných kulisách a důkladně vybraných lokacích. Celková barevná paleta seriálu sází na spíše zemité/přírodní barvy.

 
David Lynch si je této věci vědom a poslední zveřejněné upoutávky to dokazují. Podle všech dostupných informací chtěl původně Lynch třetí sezónu natáčet na film, očividně tedy směřuje k podobné estetice, s jakou pracoval v prvních dvou sezónách a u snímku Fire Walk With Me. Pokud se orientujete v Lynchově díle a způsobu práce víte, že se vám nebude pokoušet vytřít zrak nějakými extrémně komplikovanými záběry. Rámování je napříč celou jeho tvorbou jednoduché a efektní. Také se nemusíme bát zbytečné přestylizovanosti a umělosti. Městečko Twin Peaks BUDE působit stále stejně uvěřitelně a nedokonale jako před lety.

Strana 2 z 4

1 2 3 4