"Lidé si s oblibou vymýšlejí nestvůry a hrůzy. Sami si pak připadají méně odporní.

Když se zpíjejí do němoty, podvádějí, kradou, bijí ženu opratěmi, moří hladem stařenku, ubíjejí sekerou do pasti lapenou lišku anebo prostřílejí šípy posledního jednorožce na světě, rádi si namlouvají, že horší než oni je přece jen mora, kradoucí se za rozbřesku do chalupy.

Pak je jim nějak lehčeji u srdce. A lépe se jim žije." Geralt z Rivie

Asi bych k napsání tohoto článku mezi svými známými našel plno povolanějších lidí, kteří mají na rozdíl ode mě přehrané všechny hry (já jen trojku plus Krev a víno) a k tomu navíc přečtené i původní knížky (kdežto já četl jen pár povídek a pak rovnou sáhl po té obří encyklopedii), takže by vás do problematiky Geraltova světa a věcí, kterým by se měl Netflix raději vyhnout, a které naopak nesmí v seriálu chybět, zasvětili o něco lépe. Nikdy ale nepodceňujte geekovu lásku k jeho nové oblíbené fantasy – ještě, než jsem se dal do psaní, spáchal jsem totiž nezbytný research, takže si teď troufám říct, že se na většině z těch věcí, o kterých budu za malý moment mluvit, v klidu shodneme. A jestli ne, smůla, napište si vlastní článek.

Strana 1 z 3

1 2 3

Úvod do světa

Nejprve ze všeho je ale třeba vysvětlit, co to vlastně Zaklínačská sága je. Někoho to možná překvapí, pořád se ale nejde plno lidí, kteří s touhle poměrně slavnou fantasy dodnes nepřišli do styku. Neví, kdo je Marigold, co to znamená Law of Surprise, nebo proč defacto Zaklínači nejsou ani tolik hrdinové, jako spíš neutrální sorta chlápků, kterých se obyčejný lid jednoduše bojí.

Začneme světem. Představte si polskou (nebo jakoukoliv jinou evropskou) vesničku okolo 14. - 15. století. Teď si ji představte obklopenou lesy, jezery, možná tam je někde i nějaké pohoří, a když se vydáte po cestě, narazíte eventuálně i na menší město. Nejrychlejší způsob cestování je na koni, lodí, nebo pomocí portálů. Jo, světem nepřekvapivě teče kromě řek taky magie.

Nejlépe s ní pracují ne příliš oblíbení mágové a v zásadě je zdrojem většiny průserů, které se kdy v historii Zaklínačského světa odehrály. Ten zbytek si lidi způsobili sami, nás teď ale bude magie zajímat ještě z jednoho důvodu. Monstra.

Harpyje, draci, upíři, cokoliv vás napadne, to byste tu s největší pravděpodobností potkali. Navíc v poměrně bohaté míře. Svět je monstry zamořen, ne všechna jsou nutně špatná (k tomuhle se ještě vrátím), drtivá většina ale jo a tady se dostáváme k tomu, kdo jsou vlastně Zaklínači.

Představte si dejme tomu Aragorna. Máte? Skvělý! Teď ho zase rychle pusťte z hlavy, Geralt s ním totiž nemá až na potenciálně cool rostlé vousy v podstatě nic společného. Je celý šedivý, místo královské krve je jeho tělo plné mutací, má skvělý smysl pro humor, na zádech se mu houpou dva meče, jeden stříbrný na lov monster a druhý ocelový, který slouží zase proti lidem, a v neposlední řadě Geralt hýří takovým šarmem, že holkám padají kalhotky rychleji než na koncertě Enriqueho Iglesiase (nebo kdokoliv to je, kdo je teď populární, já se zasekl na Enriquem). Především to ale není žádný hrdina. Jeho povolání je totiž Zaklínač, nájemný zabiják příšer.

Tihle drsní borci jezdí krajinou a nechávají si platit za to, že zbavují prostý lid všudypřítomné krvelačné verbeže. Není jich mnoho, mají vlastní hrad a abyste se mohli stát jedním z nich, musíte projít sérií bolestivých zkoušek (tzv. trialů), na jejichž konci zmutujete a stáváte se neplodnými. Mutace ve světě Zaklínače není tak výrazná, jako např. u X-Menů. V zásadě máte lepší zrak, jste agilnější, odolnější, zkrátka posílené smysly. V případě Geralta došlo k menšímu experimentování, což vyústilo v jeho šedou hřívu a taky o kus lepším bojovým schopnostem.

To bychom měli ten nejzákladnější popis Geralta a Zaklínačů, o příběhu se zmiňuji v jednom z bodů a všechno ostatní podstatné tam je koneckonců taky, takže jdeme na to, ne?

Strana 1 z 3

1 2 3