Strana 2 z 4

1 2 3 4

Série ukazuje další slavné vědce té doby, jež jsou zároveň nositelé Nobelových cen. Kromě již zmiňované Marie Sklodowské a Pierra Curiie, kteří objevují “rádio v úplně kovovém stavu” (Jiřina Bohdalová, Světáci), dále uvidíte Wilhelma Rontgena objevujícího paprsky X či Fritze Habera, jenž získal Nobelovu cenu za chemii, bohužel se ovšem také podílel na vývoji a nasazení bojových plynů za první světové války. A dojde i na Philippa Lenarda, který je zde ztvárněn jako Einsteinův úhlavní nepřítel, z něhož jde opravdu strach. Hlavně když předstoupí před Pruskou akademii věd, vyhlásí boj za čistotu německé vědy a posluchárna je plná studentů v uniformách. 

 

Seriál v této scéně skvěle vystihl jeden výrok našeho prezidenta Masaryka: “Německá věda, to je pravda, je účinná, ale není svobodná. Je částí oficiálního systému. Německé univerzity jsou duchovními kasárnami.” Dále uvidíte Wernera Heisenberga (objevitele slavného Heisenbergova principu neurčitosti, platícího v mikrosvětě), jenž se za druhé světové války snaží nastartovat nukleární reakci a vytvořit tak jadernou bombu. V seriálu je zobrazen jako hlava tohoto výzkumu a jako lidumil, co tento výzkum sabotoval. Ve skutečnosti byl jen hlavou jedné sekce a velmi usiloval o úspěšný výsledek. 

Génius se hlavně snaží vysvětlit a ukázat Einsteinovy nápady. A bohužel ne vždycky se mu to daří. Podle mě by to chtělo ještě větší názornost a zjednodušení, protože divák nezajímající se o fyziku, se může lehce ztratit. Například zakřivení prostoru je tam ukázáno jedním diagramem vnoření (tvz. embedding diagram) a nejde o znázornění úplně šťastně. Nebo jeho myšlenkový experiment s jedoucím vlakem a dvěma blesky, které udeří naráz, není natočen moc přehledně.

Strana 2 z 4

1 2 3 4