Když chcete spravedlivě hodnotit kvalitu seriálu, kolik z něho musíte vidět? Nejobjektivnější by bylo nechat si verdikt až po jeho skončení, ale to je zprvu pohled do neurčita. Série nebývají vždy kvalitativně na stejné úrovní, maje různé scenáristy a režiséry. Epizoda, to je nejpřirozenější celek probíhajícího seriálu. Základní stavební jednotka. A párkrát (máme-li štěstí) se v sérii objeví epizoda, která jen nepohání děj dál nebo nepřipravuje budoucí konflikt, ale zabývá se jen jednou situací nebo přináší katarzi, je bezchybně sestavená, kompaktní. V rámci jedné epizody si tvůrci mohou snadněji dovolit experimentovat, měnit žánry. Jsou epizody, které definují celou sezónu. Stejně jako loni jsou na prvních dvou místech našeho žebříčku epizody z téhož seriálu, před rokem ze Hry o trůny, letos z The Haunting of Hill House. Vzpomeňte spolu s námi na epizody, jež vyčnívaly v roce 2018. 

5. – 6.  Kiksuya (Westworld S02E08)

Při sledování druhé série Westworldu jsem nemálo prskal, opravdu hodně mi toho vadilo. Ale ne osmá epizoda. Kiksuya, což znamená „pamatuj“, je díl velkolepý i intimní a pro mě nejlepším z celého seriálu. Indián Akecheta se poté, co z něj scenáristé Westworldu udělali náčelníka krvelačného kmene Ghost Nation, pomalu dopracovává k vědomí a paměti a hledá svou lásku. Roky se vyhýbá zabití, aby nepřišel o vzpomínku na ni, a nakonec za svou milou sestupuje do „podsvětí“, do haly se stovkami vyřazených výtvorů, odkud ji neumí přivést zpět. Konečně si ve druhé sérii Westworld dává na čas, aby ukázal, jak se na jednotlivci, potažmo kmeni odráží Fordova hra. Přitom se tvůrcům povede udělat z nejobávanější atrakce parku nejlidštější figuru. Vidíme původ labyrintu i smysl jeho obkreslování. Akecheta si díky němu udržuje sepětí s minulostí a snaží se probudit co nejvíc výtvorů. Sytá režie plná velkých celků a záběrů na Akechetu putujícího krajinou a tlukot oddanosti dělá z Kiksuya odzbrojující díl, který skoro funguje sám za sebe. (krauset)

 

5. – 6. The Devil You Know (Daredevil S03E06)

Celá třetí řada Daredevila byla skvělá a v hlasování se objevilo hned několik jejích dílů. Ve výsledku jsme se ale shodli, že nejlepší epizodou byla ta s číslem šest: „The Devil You Know“. Právě v této epizodě totiž došlo k jedné z nejlepších komiksových konfrontací, kterou jsme mohli na obrazovkách vidět. Samotné finále epizody, kdy se proti sobě postaví dvě verze Daredevila, ovšem není jediným důvodem, proč tato epizoda stojí za zmínku. Právě zde se totiž také setkávají jednotlivé dějové linky Matta, Karen, Foggyho a zejména Bullseye v jedné z nejlepších a nejvíce překvapivých epizod (to bohužel neplatí, pokud jste měli smůlu a viděli jste trailer). Do té doby téměř oddělené příběhy kulminují právě touto epizodou, jež představuje pomyslné překlenutí ke druhé části série. (Diego.Dorlan)

4. The Queen (Castle Rock S01E07)

Produkce J. J. Abrams, předloha Stephen King, stanice Hulu. Z téhle kombinace běhal po prvním mysteriózním traileru nejspíš dost lidem mráz po zádech. Tehdy stále ještě v dobrém slova smyslu. Později se sice ukázalo, že kombinace pomalého vyprávění, nijak zvlášť působivého hororu a postupně se komplikujícího děje s ne úplně jasným cílem nebyla pro každého, pokud jste však byli trpěliví, přišla v podobě sedmé epizody velká odměna. Do popředí se totiž dostala postava excelující Sissy Spacek (vynikající Bloodline) a my tak v předčasném vyvrcholení seriálu (a jednoznačně jedné z nejlepších televizních hodin tohoto roku) mohli sledovat těžce emocionální pohled na projevy stařecké demence, které jsou zde zachyceny skrz postupně se zhoršující mysl, která jakoby cestuje časem. Diváci v této epizodě nikdy neopustí perspektivu čím dál zmatenější Ruth Deaverové, jejíž hroutící se realita vyvolává především strach, ale i soucit, a svým způsobem vztek na to, jaké karty jí osud nadělil. Tahle zničující hodinka o tragickém závěru života jedné ženy toho zkrátka stihne říct tolik, že je až s podivem, jak málo tvůrcům stačilo, aby si pro ni dokázali přichystat dost silnou půdu. Nicméně povedlo se, a týká se to i hudební složky, kde se fanouškům Pozůstalých významně připomene Max Richter s jeho perfektně padnoucím On the Nature of Daylight, Elvis Presley s písní Blue Moon, nebo pak tematický Time od Nancy Sinatra. Takhle nějak si představuji esenci dokonalé epizody. (do_Od)

 

3. Closer (Ostré předměty S01E05)

Closer není o řešení vražd a posunu zápletky, ale o komunitě. Městečko Wind Gap každoročně oslavuje příběh těhotné jižanské ženy, která se během občanské války raději nechala vojáky Unie umučit, než by jim řekla, kde se skrývá její manžel, voják Konfederace. Adora je této slavnosti, která se odehrává na trávníku před její verandou, patronkou. A protože to vše bere velmi vážně, vezme dcery nakupovat šaty a Amma poprvé vidí (v pro diváky tísnivé scéně) Camilliny jizvy, na něž Adora reaguje větou: „Jsi zničená.“ Páteř epizody tvoří zmíněná oslava, Calhoun Day, během níž je každoročně inscenována hra připomínající oběť a smrt věrné ženy. Tu letos hraje Amma a Adora ja patřičně pyšná, čímž dokazuje, že když máte vkus na dekoraci podlah, neznamená to, že máte i vkus na divadlo. Camille se mezi vlajícími konfederačními vlajkami necítí zrovna nejlépe a další všudypřítomné jižanské reminisence bez zmínky o otroctví prozrazují cosi podstatného o povaze takovýchto slavností, kde je cílem slepě glorifikovat minulost. Epizoda vrcholí, když Adora přizná, že Camille nikdy nemilovala. Closer je nejzajímavější a nejuzavřenější epizoda série, která dokazuje, že Ostré předměty jsou nejsilnější jako sociální sonda do toho, jak se Wind Gap chová k ženám zjizveným obrazně i doslova. (krauset)

 

2. Two Storms (The Haunting of Hill House S01E06)

Ano, vidíte dobře. Na nejvyšších příčkách opravdu skončily epizody ze stejného seriálu. To ovšem rozhodně neznamená, že bych dvakrát psal ty samé chvalozpěvy, právě naopak. Obě zmiňované epizody jsou totiž výjimečné a boží zcela odlišným způsobem. Šestý díl hororového hitu s názvem Two Storms vyniká zejména po režijní stránce. Je totiž složen pouze z několika dlouhých scén, jež jsou natočený na jeden záběr. Po řemeslné a tvůrčí stránce se pak jedná o vypiplaný klenot plný režijních nápadů a té nejlepší seriálové práce po všech směrech. Když totiž divákovi po několika minutách definitivně dojde, že se tady střihač moc nenadře, začne si tento experiment teprve pořádně užívat a zkoumat i jeho sebemenší detail. Na seriálovém poli letos vybroušenější díl nenajdete. Tedy kromě ještě více labužnického prvního místa, samozřejmě. (Spooner)

 

1. The Bent-Neck Lady (The Haunting of Hill House S01E05)

Pokud totiž Two Storms triumfuje po stránce režijní, předcházející pátý zářez The Bent-Neck Lady naprosto exceluje po stránce scenáristické. Nádherně se v něm totiž ukazuje jeden z největších trumfů The Haunting of Hill House, jimž je komplexní vyprávění. Díl se zaměřuje na tragický a drsný osud jedné z postav, jenž je po scenáristické a dialogové stránce tak nádherně vypiplaný, až ho musí tvůrcům závidět i nejeden celovečerní režisér. Skvělé vypravěčství pak vrcholí v takřka dokonalém finále, jež vás emocionálně vyždíme až na kost a na úplný konec vás ještě dorazí brutální pointou. Tahle epizoda prostě letos neměla konkurenci. (Spooner)

 

Čestné zmínky: We Are All Beasts (The Deuce S02E06), Vanish (Ostré předměty S01E01), A New Napkin (Daredevil S03E13), The Midnight Club (Riverdale S03E04)

Hlasování se účastnili redaktoři: SpoonerSam.Vimes, Diego.Dorlan, krauset, do_Od, Duro, Krasa, Londýnská spojka a TedGeorge.

A jak to vidíte vy?