Na diskusních fórech kolem Top Gearů (plurál není překlepem) je poslední dobou hodně živo. Zatímco ještě před dvěma, třemi lety byste všechny národní odnože Top Gearu odsoudili jako prachsprosté kopie, teď začíná být souboj vyrovnanější. Britové samozřejmě vždy udávali a budou udávat tempo, tím spíš, že BBC má veškeré licencované odnože pod palcem a může jim do značné míry diktovat styl i obsah. Diváci z toho profitují nezaměnitelným Top Gear lookem, ale zároveň jsou nuceni sledovat recyklované zápletky. Díky tomu ovšem dochází k zajímavému fenoménu. Britský Top Gear v čele s Clarksonem, Mayem a Hammondem má posledních pár sezón problémy navázat na epické závody z dřívějška. Show je zbytečně přeskriptovaná a chybí jí neotřelé nápady. Jako by vše už bylo řečeno a teď se spíš než hrabání v ojetinách nebo závody auto vs. vlak vs. drak vs. mrak hlavní trojka soustředí na skopičiny, které s motorismem nemají nic moc společného. Jinými slovy táhnou pořad svými egy, nikoliv charismatem naleštěných kapot. 

A to začíná být navzdory jejich sehranosti už trochu nudná písnička. Dokázal to indický vánoční speciál nebo třetí epizoda osmnácté série, v níž se natáčela automobilová honička, ale byl z toho nakonec spíš mizerně nacvičený sitcom. Nechápejte mě špatně, kluci (ehm) mají pořád švih a ochotu setřelovat automobilky i lidi, kterou nikdo nedokázal napodobit. Ale občas jsou si prostě příliš jistí v kramflecích.

Vynechám teď z popisu východní edice (Čína, Korea, Rusko) a zaměřím se na markety, ve kterých se hovoří anglicky. Tam byl úspěch Top Gear značky předpokládaný i díky tomu, že se tam ve velkém sleduje britský originál. Australský Top Gear přebral základy (tři moderátoři, rozhovory, časovky na vlastním okruhu, soutěže v bizarních disciplínách), ale postupně si je přizpůsobil australským návykům, takže se tu hodně jezdilo do pouště, testovaly se SUV a čtyřkolky, často od výrobců, kteří v Evropě nebo USA nemají zastoupení. Australská verze byla hodně svojská, malinko neotesaná, ale vydala se trochu jinudy. Výsledek? Vydrželo to jen tři sezóny a na startu čtvrté producenti zamávali bílým ručníkem. Ratingy se poroučely ke dnu a pořad se nedařilo přeprodat do dalších televizních marketů (na milost ho vzali jen na Novém Zélandu).

Americká verze je trochu jiné kafe. Dlouho odkládaná a diskutovaná, víceméně vydupaná a proto samozřejmě hodně tvrdohlavá. Ke zrušení by tu pomohlo jen opravdu velké zhoupnutí ratingů, ale jinak se dá očekávat, že ji producenti budou držet zuby nehty. To bylo ostatně vidět při trochu rozpačitějším rozjezdu v první sezóně, kdy se moderátoři i jednotlivé segmenty teprve hledali. Na rozdíl od britské a australské verze si ovšem nakonec sedli a nedošlo k žádnému přeobsazování.

Americký Top Gear je asi největším klonem britského předobrazu. Kromě základních rekvizit totiž ve velkém přebírá i scénáře. Nejde jen o podobný (či identický) výběr vozů, ale i podobné vtípky, závody a skriptované situace. Skalní fanda Top Gearu si pak připadá jako v mizerném remaku, alespoň to tak platilo u první sezóny. Od té doby se ale ústřední trio otesalo a má trochu jinou dynamiku než originál. Proto působí i remakované epizody trochu jako když srovnáváte malinové a jahodové knedlíky. V podstatě jde o totéž, ale jedno vám prostě bude chutnat víc. Experiment dokonale vynikne u posledních dvou epizod, kde se remakovalo soutěžení s trucky a rostřel muscle cars. Obrovské vykrádačky BBC, ale zároveň je v tom cítit nadšení a neokoukanost moderátorů. Staronovost amerického Top Gearu je pro unavenost Britů velkou výzvou. Kéž by se Clarkson chytil za nos a chlapci se znovu vydali někam na výlet. ideálně pod kapotu.

Samozřejmě nechci, aby to působilo jen jako chvála amerického týmu. Osobně doufám, že se chlapci od scénářů BBC odpoutají a začnou vymýšlet vlastní materiál (úspěšné pokusy tu byly - výlet na Aljašku v S1E9, souboj prvních aut v S2E2 nebo Rally Fighter proti člunu v Everglades). Ovšem fakt, že jsou s každou epizodou lepší a lepší je rozhodně potěšitelný. Vzájemná konkurence Top Gearů bude totiž vždycky jen a jen výhrou pro diváka.