Karty na stůl, dámy a pánové – dnešní exkurze nejznámější předplacené kabelovky nebude mít klasickou metráž. HBO je legenda, a rozhodně si zaslouží šířeji obsáhnout ty největší perly, kterým dala život. Určitě ale neutíkejte, nebudeme to přehánět. Mrkneme se do redakce zpráv pod vedením Jeffa Danielse, zkusíme přežít ve válečném Iráku, a naučíme vás pálit zabijácké lihoviny!

Home Box Office je pojem. Je to magické slovo, skloňované (ehm) ve více než 150 zemích na světě, je to gigant. Velikán, který hravě strčí do kapsy naprostou většinu v předchozích dílech představovaných stanic – kvalitou produkce minimálně. Společnost vznikla roku 1972 a hlásí se k ní přes třicet milionů předplatitelů jen v USA, u nás tahle bedna poprvé spustila na podzim 1994. Zajisté nejen autor článku se potom hrdě hlásí k jejím prvním lačným divákům u nás, aneb pamatujete si českou premiéru a zároveň první vysílaný film Batman se vrací? České televize holt v listopadu vyfasovaly drtivého konkurenta!

Není žádnou novinkou, že se šéfové HBO soustředí zejména na release ještě teplých filmových premiér. Na žádné jiné telce neuvidíte dřív pokračování Transformers, Jamese Bonda, nebo Keiru Knightley v nové romanťárně. Přihoďte k tomu ještě navíc originální dechberoucí seriálové pecky, a je jasné, že se peníze do zdejších kasiček sypou zcela oprávněně. Trivia? Kabelovka byla první svého druhu, vysílající od roku 1975 přes satelit: nešlo o nic menšího než o box s Muhammadem Alim. V úvodním filmu Tak mě někdy napadá dále nehrál nikdo menší, než Henry Fonda s Paulem Newmanem – lahoda. Úspěchy a sláva raketově stoupaly, později přišlo první dělení na syndikátní podstanice Cinemax a namátkou třeba HBO Comedy. Dnes u nás pyšná televize každoročně zprostředkovává například ceremoniál Oscarů, v Americe pak kvete i na internetu jako HBO GO.

Nejen Češi mohli díky HBO sledovat rozjezdy kariér mnoha nyní úspěšných herců, a to v pořadu Na stojáka. Každému sice leckdy přísně artové humorné scénky nesednou, zmíníme se ale rádi. Zajímavější to je s původní seriálovou produkcí – začněme rokem 1989 a známými Příběhy ze záhrobí. O dva roky později dorazil třeba slavný Tintin, o dalších sedm pak Sex ve městě (1998). Příběhy Carrie Bradshaw jsou notně provařené i na našem území, ostudu jim bohužel dělá hlavně druhý celovečerní snímek. Třetí díl? – ne, díky. Roku 2001 si dále premiéru odbyl pilot výtečného Odpočívej v pokoji, kde se dávno před zabijákem Dexterem objevil Michael C. Hall, plus ještě další seriálový skvost...

Bratrstvo neohrožených je bez nadsázky nejzdařilejší válečnou minisérií, která kdy pro televizi vznikla. Tom Hanks jednoduše ví, v čem smočit prsty. Projekt zaštítil společně se Stevenen Spielbergem, jejich dílo dodnes bezmezně uctívají hordy zapřísáhlých fanoušků. Po epickém – a ten výraz se tu zatraceně hodí – Zachraňte vojína Ryana chlapci chytře vytušili, že lidé chtějí více. Více napínavých obrázků z války, více dramatických příběhů obyčejných vojáků. Výsledek? Úspěch, zcela zaslouženě. Obavy, že v budoucnu již nebude nic tak vyšperkované jako BoB, se potvrdily s příchodem bratrského The Pacific (2010). Znovu Spielberg a znovu Hanks, ke stu procentům ale tentokrát hoši nedosáhli, i když v očích mnoha kritiků jen těsně.

Skok o další dvě léta: přichází Da Ali G Show (2003). Sacha Baron Cohen po filmovém zářezu a předchozí televizní řadě s komickým raperem na rivalské stanici znovu bodoval, a zadařilo se. Herec a jeho osobitý humor už se nyní jen vezou. To mysteriózní drama Carnivàle z téhož roku má ke komedii daleko, menší než nadprůměrné hodnocení si ale v době svého vzniku odnášelo málokdy. Pravá dramatická bomba do obýváků dorazila 7. prosince, již úderný název mluvil za vše: Andělé v Americe (2003). Jména jako Al Pacino, Emma Thompson či Meryl Streep, v závěsu s kvanty oceněními Zlatých Glóbů a Emmy, přilákala k obrazovkám miliony diváků. Režie Mike Nichols, tvůrce mj. filmové Hlavy 22.

Před rokem skončila éra úspěšného seriálu Vincentův svět (2004). V něm se úspěšný herec osm let snažil sundat si růžové hollywoodské brýle, pomáhalo mu v tom kvarteto do nekonečna pařících kámošů z Queensu. Existuje snad lákavější premisa chytlavého příběhu na pokračování pro mladé? Ve starší verzi možná – zdravíme Hanka Moodyho. A je tu westernový Deadwood (2004), synonymum pro další malou televizní revoluci. Realičnost, drsné prostředí, rychlé pušky a odér chlapského potu, to vše dokázalo přitahovat dostatečné množství odvážných duší s ovladačem v ruce po celkem tři povedené sezóny.

V srpnu 2005 jsme se na dva roky podívali do Césarova Říma. Ambiciózní projekt se dodnes holedbá jedněmi z nejúžasnějších kulis, jaké kdy byly pro TV produkci vytvořeny, o kostýmech snad ani nemluvě. Právě zde se pak HBO poprvé razantněji vytasilo s erotikou ve větší než malé míře. Pokud si seriál pamatujete hlavně jako přehlídku ňader Polly Walker a doteď ve snách slýcháváte hekajícího Jamese Purefoye, úplně to chápeme. Svého času se velmi líbila také hudební taškařice Flight of the Conchords (2007) o novozélandských dobyvatelech Manhattanu, nebo skvělé V odborné péči (2008) s brilantním Gabrielem Byrnem. Hádejte, odkud čerpala tuzemská rodenovská Terapie (2011).

S ultrarealistickým Generation Kill jsme se roku 2008 se speciální americkou jednotkou podívali do Iráku. Frekventované přestřelky a neustálá akce si tentokrát vybraly dovolenou, šokovaným divákům byl naservírován zcela reálný život nechtěných mírotvůrců ze západu. Což v překladu znamená naoko nudné přesuny karavan z bodu A do bodu B, unavené oprsklé mariňáky, tlachání o Avril Lavigne a J.Lo, a výjimečně jednou za stodvacet (seriálových) minut jednu dávku ze samopalu. Někomu chválené válečné drama totálně nesedne, druzí striktně odmítají jakákoliv slova hany. Smutná historie dostihového Luck (2011) s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli je čtenářům TVZone již dobře známa, o třídu veseleji dopadla dramatická minisérie Mildred Pierce s neopakovatelnou Kate Winslet a Guyem Piercem z téhož roku – doporučujeme!

Zdaleka nejskloňovanějším artiklem je dnes v televizi, která není televizí, zcela jistě Hra o Trůny (2010). George R. R. Martin se pro nemalou část fanoušků stal novodobým spisovatelským guru, jeho stále populárnější knižní Píseň Ledu a Ohně se pomalu nestačí ani dotiskávat. Krutý fantasy svět, špinavé intriky, monumentální bitvy, charismatiční hrdinové... a sex. Spousta sexu. Díl od dílu je kabelová série lepší, do třetí řady nedospíme. Sebevraždou by bylo opomenutí upírské Pravé krve (2008). Nic pro fanynky Stmívání – tady by Edward nepřežil ani dvě pikosekundy, Bella neBella. Prosím, že upíří a další mýtická stvoření nemohou zemřít? No, jak myslíte. Na HBO jsme se dále dočkali i jednoho ultimátního znovuzrození: Stevea Buscemiho v Impérium: Mafie v Atlantic City (2010). Nešťastný pokladník pobřežní metropole brzy začne již třetím rokem řešit existencionální trable, na vše stále dohlíží Martin Scorsese a Mark Wahlberg. Těšíme se! Obrovský palec nahoru zvedáme i za čerstvě finišující redakční The Newsroom. Nová seriálová láska nejen KarlaR si teď, kdy na DVD konečně zavítá do obchodů (snad i u nás), jistě najde nové fanoušky. 

A dál? Trojice nejočekávanějších projektů budoucnosti zní víc než slibně. Jako první na nás nejpíše vybafne A Visit from the Goon Squad, což má být odvážná kopie Californication, alespoň dle obsahu. Posuďte sami: příběhy rockové ikony sebedestruktivních sklonů dle povídek oceněných Pulitzerovou cenou za fikci? Uvidíme. Později k nám snad konečně docválá také vlhký sen mnoha čtenářů Stephena Kinga, seriálová adaptace Temné Věže. Okolo megalomanského projektu se již motalo tolik režisérských a hereckých hvězd a vynořilo spekulací (seriál-film-seriál?), že vás možná rovnou odkážeme na filtr novinek z MovieZone. V neposlední řadě HBO slibuje i televizní Americké Bohy, což je jeden z nejlépe hodnocených románů sci-fi a fantasy mága Neila Gaimana. Je tu plno tajemna, děsivých předzvěstí, a působivé filozofie. Jména hlavních postav? Stín a pan Středa.

Nejen, že seriálová nabídka HBO svými kvalitami dalece přesahuje konkurenční televizní produkce. Přičteme-li k tomu navíc veleúspěšnou Hru o Trůny či chystanou Temnou věž, je nabíledni, že horší časy tuhle ambiciózní kabelovku jen tak nečekají. Naštěstí.