Nová éra Superstar rozdmýchala v neděli 24. 3. 2013 první finálové kolo a dvanáctka soutěžících dostala za úkol zazpívat píseň, která bodovala ve světových hitparádách. Dané téma tak přálo spíše popovým, nanejvýš lehce rockovým hitům a předvedla soutěžící v globálně známých písničkách. Po minulém semifinále, kdy soutěž opustili rovnou čtyři soutěžící, se tak najíždí znovu na známý systém jediného odpadlíka. Večer byl zahájen novou „hymnou“ finálového dvanáctera Při tobě stát. Jednalo se o vcelku vkusný pop-rockový kolovrátek, znovu zhyzděn podivnou kombinací češtiny a slovenštiny. Nový „Příběh nekončí“, který se i po soutěži zařadil mezi populární rádiové písničky, to však rozhodně není.

Než přejdu k hodnocením jednotlivých vystoupení, neopomenu vyjádřit svůj stesk po Leoši Marešovi a zpívající moderátorce Tině. Dvojice Juraško-Kepková by mohla vystupovat spíše pod pseudonymy Počuvaj-Hehehe, přičemž večeru s nimi zoufale chyběl švih a vtip. Dokonce i Něrgešová s Holíkem, kteří moderovali druhou řadu Česko hledá Superstar, jsou proti nim oscaroví moderátoři. Juraška si ještě jakž takž dovedu představit jako obstojného moderátora ranních „snídaní“. Kepkovou bych ale zabil v jakoukoliv denní či noční hodinu. Jak své první finále ale zvládli samotní zpěváci?

Tereza Mandzáková (Kelly Clarkson - A Moment Like This)
Čisté, ale zatraceně slaboučké. Song, který přímo svádí ke gradaci, emocím a neustálému navyšování důrazu Tereza zabila slabším hlasovým fondem. Frázování i intonace byly téměř bezchybné, avšak na výkon jsem zapomněl pár sekund po zaznění posledního tónu. Porota byla spokojená, mě to drobné rýpnutí Pavola Habery přišlo o dost zásadnější.

 

Adam Kukačka (Phil Collins - Againts All Odds)
Neřekl bych, že se Adam nesnažil vyjádřit své emoce. Výdechů a všelijakých feelingů tam zvláště ze začátku vkládal více, než bylo zdrávo. Na druhou stranu má Adam na šestnáct let výtečnou anglickou výslovnost a vyspělý projev. Měl jsem s ním však stejný problém jako s Terezou – jeho výkonu chyběla gradace. Sámer Issa, který Againts All Odds zpíval taktéž, byl právě s gradací a emocemi o několik tříd výše. Po semifinále určitě zklamání.

Natálie Kubištová (Pink - Raise Your Glass)
Jeden z nejhorších výkonů, který jsem kdy ve finálových kolech pěveckých soutěží slyšel. Při zpěvu jsem si poznamenal „takhle zpívám po pěti pivech karaoke taky“ a zároveň dopsal poznámku – jasný adept na vyhazov. Od poroty pochopitelně kartáč. Haberova paralela s krasobruslením příliš nedávala smysl, čehož by se zřejmě jindy chytil Leoš Mareš. Juraško však přišel, předvedl obligátní divácké vyvolávání: „A vám se to líbilo?“ – „Heeej“ a pokračovalo se dál. Pro jistotu jsem vypil pohár džusu a trapnosti, abych se nadále necítil divně.

Karol Komenda (Lenny Krawitz - Are You Gonna Go My Way) 
Cože? Mám hodnotit ty dva kytaristy, Komendovy dlouhé vlasy anebo to celá byla sofistikovaná osobitost? Já doopravdy nemám, co bych napsal. Tohle byly vykřičené tři věty a hromada kytarových riffů. Ani jedno se mi moc nelíbilo. Karol není Kravitz. A není ani Šmajda. Naštěstí přišla Zora Kepková a rozpačitý výkon přebila svojí hláškou, že si vzadu na ohni upekla špekáček. Gratulki.

 

Virginia Buberníková (Alicia Keys - Empire State of Mind)
Exotika, která mě nebaví. Podobný problém jsem měl už v případě Janiky Kolářové v druhé řadě Superstar. Virginia je dobrá zpěvačka do tematických klubů, ovšem vystřihnout si Aliciu Keys, navíc s podobným feelingem jako ona, to chce skutečně vyspělost a hlasový fond jiné úrovně. Dokonce jsem necítil ani ten optimismus, který zmiňovala porota. Ewa Farná prohlásila, že to bylo roztomilé. Já si myslím, že to bylo roztomilé blbě.

Sabina Křováková (Die Happy - Survivor)
V hlavní roli gusto. Sabina svojí bezprostředností a tím zvláštním kontrastem mezi mluvou a zpěvem může být milována i nenáviděna. Velice se těším, co zazpívá v češtině a tak nějak tuším, že se v soutěži dostane velmi daleko. Je totiž zapamatovatelná, což se o většině ostatních nedá prohlásit. Survivor dala s přehledem a Martě Jandové, kdyby seděla v porotě, by se zřejmě líbila. Já jsem ztlumil hlasitost na televizi a sdílel pozitivní názor s porotou.

 

Martin Šafařík (Goo Goo Dolls - Iris)
Pro mě zatím osobní favorit a vyznavač hudby, které je v Superstar, Hlasu a v jiných soutěžích slyšet velmi málo. Ostrovní pop-rock Martinovi neobyčejně svědčí a Iris se mu vydařilo perfektně. Spíše než verzi od Goo Goo Dolls mi připomněl níže posazený cover od Ronana Keatinga. Martin samozřejmě není tak výtečný zpěvák jako Ronan, ale má moderní, rockový hlas a vyzařuje z něj charisma. Takové, že případná deska by nemusela být vůbec špatná. Palec nahoru.

 

Jaroslav Smejkal (The Doors - Light my Fire)
Naplno se projevilo, jak osvěžující je jakýkoliv odklon od soundu originálních písní. Česká Superstar bohužel jen málokdy personalizuje písničky interpretům a proto Jardovo podání The Doors v jemné úpravě působilo dobře. Jeho hlas k poklidnému tempu výborně pasoval, a ačkoliv jsem místy slyšel přízvuk vietnamského trhovce, líbil se mi Smejkal více, než minulý týden. Silnou chvilku si užil také Juraško. Nejprve sdělil Jardovi, že před ním „smejká“ a poté podotknul, že má Jarda takovou podporu, že mu to připomíná Hujerovce. Někde na světě v té chvíli umřel humor.

Kristína Debnárová (Leona Lewis - Run)
Další adept na vypadnutí. Kristína se snažila vytvořit velkou, monumentální verzi písně ala Leona Lewis, avšak hlasový fond na to zkrátka nevlastní. Nebylo to tak špatné, jako Pink od Natálie, spíše mě to nudilo svojí nijakostí. Tuto verzi by výtečně zvládla Veronika. Originál od Snow Patrol bych chtěl zase slyšet od Martina.

Štefan Pčelár (Elvis Presley - A Little Less Conversation)
Štefanovi může paradoxně uškodit celá ta dávno již nevtipná komedie s Ewou Farnou a jejím zalíbením. Dopředu jsem věděl, jak trapně mi bude při hodnocení poroty a jakou korunu tomu dodá moderátorská dvojice. A trapně mi bylo. Se samotnou písní to bylo o něco lepší, avšak stále mám v paměti výtečnou variaci od Martina Chodúra, který energii rozdával nejen zpěvem, ale i osobitým tancem. A Štefan není zdaleka tak dobrý zpěvák jako Chodúr. Přesto jedno z těch lepších vystoupení.

  

Daniel Šmidák (Enrique Islesias - Hero)
Zatraceně, to je ale nesympatický mladý muž. Lacho, Harich i Gránský s Puskailerem své role miláčků dívčího publika zvládli především svou pohodovostí. S Daniela ale sympatie právě nezáří, což se potvrdilo i při dialogu s moderátorem. Možná je to ve skutečnosti fajn mladý muž, jen mu jakási introverze nedovolí se zcela uvolnit. Z něj dlouhodobý držák nebude. A zpěvák po unylém Hero od Iglesiase zřejmě taky ne.

Veronika Stýblová (David Guetta, Sia - Titanium)
Před výkonem jsem si zapsal, že Veronika je Ivannou Bagovou této nové éry. Svým Davidem Guettou, ve kterém nebyl jen výtečný hlas, ale i mladistvá energie mě však dokázala přesvědčit ke gumování. Mělo to drive, šťávu a znělo to zatraceně moderně. Tuplovaná husí kůže a výkon večera!

Při závěrečném vyřazování jsem si přál, aby vypadla moderátorka Zora Kepková. Odnesla to Natálie Kubištová, která ten večer zazpívala nejhůře.

  

Večer překvapivě dobře odsýpal a zřejmě za to mohly i kratší reklamní breaky, než na které jsme u pěveckých nováckých pořadů zvyklí. Potvrdil mi i několik věcí, na něž jsem přišel již v semifinále. Zaprvé, moderátorská dvojice totálně nezvládá přímé přenosy, což se potvrdilo i u nesmírně chladného vyřazování, při kterém Juraško nechal plakající Natálii téměř minutu bez povšimnutí stát na místě. Zadruhé, porota je celkem v pořádku, jen výkon Ewy Farné měl sestupnou tendenci. Ze začátku byla vtipná a věcná, poté se odbourala trapnými aforismy na účet Pčelára. Zatřetí, čeští zpěváci mají výraznou převahu nad slovenskými. Nejlepšími výkony se předvedl kvartet Stýblová, Smejkal, Šafařík a Křováková a nemyslím si, že se na tomto faktu bude v dalších týdnech něco měnit. A kdo se líbil vám?