Constantine bude brak. Ano, skutečně si k jednomu z nejsledovanějších produktů tohoto roku dovolím takovou expresivitu. Chytráku, řeknete si. Po podprůměrném traileru by si takové soudy dovolil kdekdo. Přesto se vás pokusím přesvědčit, že jsem o brakovosti celé látky byl skálopevně přesvědčen už týdny před první videoukázkou. Jak to? Protože NBC. Tradiční americká stanice má ve svém znaku páva. Přesto se v posledních letech nedokáže pýřit žánrem, který je u televizních kritiků oceňován ze všech nejvíce. Dramatem. V čem tkví zakletý kruh dramatické tvorby NBC a proč dopředu zavrhuji letošní pokusy o jeho prolomení?
  

Dnešní doba zdaleka není filmová. Je seriálová. Co bylo ještě před nedávnem doménou žen v domácnosti a minoritní skupiny diváků, dnes dostává na kolena celý svět. Hranice mezi filmovou a televizní tvorbou už jsou tak tupá, že už se o nich jako o hranicích téměř nedá hovořit. Avšak ve filmových dobách to byla právě NBC, která si dokázala uzmout diváky pro sebe a vytvořila hned několik, dnes již nesmrtelných televizních kultů a kultíčků. Nebo vám původní Star Trek z šedesátých let nepřijde dostatečně košér? A co taková Pohotovost, která v roce 1994 vyhrála pekelně ostrý souboj s Nemocnicí Chicago Hope od CBS (oba seriály startovaly na v podstatě nezorané půdě během dvou dní). Že je vám to málo? Mluvící auťák ze seriálu Knight Rider zná i dnes každý malý kluk a z nekonečného Tak jde čas se stal takový formát, že si z něj NBC dokázala udělat legraci i v sitcomových Přátelích. Historie NBC je prostě jedna legenda vedle druhé. Dnešní NBC? Pouhá vzpomínka na dávnou slávu.  
  

Když hlouběji nahlédnete do výpisu všech dramatických sérií vysílaných na NBC, spatříte zajímavý trend. Zatímco v minulosti se to tam jen hemží seriály, vysílanými téměř celou dekádu, nalézt dramatický seriál nového milénia, který by se přehoupnul třeba byť jen přes jednu řadu, je už kumšt hodný detektiva. Jasně, na první dobrou asi leckoho napadnou Heroes. Jenomže ten kvalitativní propad, který provázel další řady, je u nich tak hluboký, že pro něj snad ani není precedentu. NBC se od nového tisíciletí zkrátka nepodařilo udělat trvanlivé drama s vlastním ksichtem. A tak recyklují na co přijdou, dávají zelenou generickým projektům a doufají „že to nějak dopadne“.  

Programové přešlapy typu žalostný Knight Rider z roku 2008 (zoufalostí připomínající pokračování některých seriálů na ČT), Persons Unknown (ubohá reakce na tou dobou módní lostovské tajemno), Undercovers (to nejhorší, co kdy opustilo stáj J. J. Abramse) anebo třeba Dracula (snaha konkurovat CW bez vyžadované porce přiblbosti) jméno televize nenávratně poškodily. NBC navíc ze všech televizí podobné provenience umí nejméně pracovat se značkou. Proto se v minulých letech objevila z jejich produkce řada slibných seriálů nesporných kvalit, co odkráčely ze scény v polovině věty a zůstal po nich jenom zápach spálených ambicí. Namátkou? Výtečná kriminálka Life s Damianem Lewisem, The Event, Journeyman nebo nedávný Awake s Jasonem Isaacsem, seriál se skvělým vizuálem i působivou ideou. Znáte ty seriály, co jsou na CSFD v červených číslech, nikdy jste o nich neslyšeli a uživatelé u nich v komentářích lamentují nad jejich brzkými konci? Tak si pište, že mají ve většině případů společného jmenovatele. Televizi NBC.
  

V posledních dvou třech letech se politika NBC kapánek změnila. Televize vybudovala Grimma, který si drží vcelku spolehlivé ratingy, a z loňského The Blacklist se stal nejúspěšnější seriál podzimu. Přesto se NBC nedaří nalézt tu správnou kombinaci adorace kritiků i diváků, vybudování seriálu silné značky, u níž si mohou být dopředu jisti, že jim na pár let poskytne permanentní příjmy. Asi nejblíže je tomuto stavu hasičské Chicago Fire, kterému se za krátkou dobu podařilo zasloužit si seriálového bratříčka s policejním podtextem. Přesto se nic podobného charakteru v blízké době nerýsuje. State of Affairs a Allegiance se zdají být takovými Homelandy na jedno použití a The Mysteries of Laura nás nebetyčně štve už z prvního traileru. Malá dramatická jiskřička tak svítí snad jen z nového projektu Davida Duchovnyho. Proč? Protože je David zatraceně cool a prý si navíc pečlivě hlídá, kam vlézt a kam ne.
  

Tak trochu vně všech mnou zmiňovaných škatulek se vyjímá Hannibal. Hannibal je přesně tou ukázkou podivné politiky NBC, o níž ostatně je i tahle glosa. Je to seriál obsazený známými herci, s vizuálem, z něhož stříká rozpočet na všechny světové strany. A co hůř, jeho ratingy jsou už dva roky nesmírně rozpačité. Je to drahý seriál bez odpovídajících výsledků. Co si tedy vyložit odklepnutím jeho třetí řady? Inu, že na mid-season nemá NBC připraveno bůhvíco. Veškeré marketingové aktivity jsou nyní připraveny na Constantine. A ten… vypadá z prvních ukázek jako prvotřídní brak. Co mi na něm nejvíc vadí? Barevnost, obskurní hororohumorná kombinace a Matt Ryan, co vypadá jako mišung Aarona Eckharta s Jimem Carreym bez špetky charismatu. Čili mám jasno. V čem? Jakou televizi budu pro zbytek roku 2014 s klidným srdcem přehlížet.