Letní pařáky nás už nejspíš v následujících týdnech jen tak nenavštíví, a tak je na čase zpestřit si letní měsíce jinými příjemnými aktivitami. Třeba sledováním našich oblíbených seriálů. Ta tam jsou časy, kdy v letní sezóně nasazovaly stanice jen ty málo atraktivní divácké tituly, jimiž se pouze snažily zaplácnout vysílací čas. I v těchto časech tedy již můžete na svém monitoru zhltnout nejeden výtečný kousek, který o sobě může dát vědět díky nasazení v dovolenkovém času ještě o něco více. Obzvláště letošní letní sezóna je pak překvapivě nabitá zajímavými tituly a my si shrneme, jaké z nich by rozhodně neměli utéct vaší pozornosti.

5. You're the Worst
A hned na začátek tu máme jedno z největších překvapení léta. O sitcomu You're the Worst neměla většina diváků do jeho premiéry ani tušení a ještě nyní se vlastně pohybuje pod diváckým radarem. Jenže stačil úvodní epizoda, jež si nebrala servítky, a o svěžím komediálním vánku léta bylo víceméně jasno. Ano, dvojice nesympatický hovad v hlavní roli, která by většinu z nás krutě vyhlásila během první půlminutky, nemusí sice sednout každému. Jakmile si však během pilotu zvyknete na nekorektní styl humoru, budete se na tento dvacetiminutový relax těšit každý týden. Je to totiž zlé, sprosté a svým způsobem i dosti upřímné. Mezi ústřední neokoukanou dvojicí navíc lítají jiskry i smrtící hlášky a ani vedlejší postavy vás rozhodně nudit nebudou. Žádnou komediální revoluci rozhodně nečekejte. Svěží oddechovku ukazující zdvihnutý prostředníček sitcomovým standardům ale prozatím rozhodně ano.

4. Masters of Sex
Od sexuální tématiky si ovšem neodpočineme ani v druhém letním fláku. I když tentokrát se na něj podíváme malinko ukecanější a intelektuálnější podobě. Retro dramatu Masters of Sex věnujeme na TVzone až po hříchu málo pozornosti (tradiční článek koukat/nekoukat však bude v následujících dnech, to slibuji!), málokterý aktuálně běžící dramatický kousek by si ovšem vaši pozornost zasloužil více. Tvůrci totiž i ve druhé sérii předvádějí po scenáristické stránce tu nejlepší možnou práci a umí skvěle pracovat s charaktery i dobovou atmosférou. Scenáristé si jsou pak již tak moc jistí v kramflecích, že jim nedělá problém věnovat celou epizodu komorní konverzačce mezi ústředními charaktery v jednom hotelovém pokoji. A funguje to opravdu parádně.

Stanice Showtime nám tak již druhý rok nabízí režijně vybroušený kousek, jenž vás v mnoha momentech emociálně rozhodně nenechá chladným. Odvážnější sexuální scény zde navíc nemají pouze šokovat či zvyšovat ratingy a mají zde své jasné opodstatnění. Michael Sheen zde pak předvádí prozatím životní výkon své kariéry a neodolatelná Lizzy Caplan předvádí, že léta roztomilých diblíků má už definitivně za sebou. Jen Mastersova manželka místy už opravdu hodně prudí. Tohle nahlédnutí do lidské sexuality by si ale jistě zasloužilo více divácké pozornosti.

3. Ray Donovan
Stanice Showtime ovšem i nadále boduje také se svým druhým letním kouskem. Ray Donovan to měl z počátku první série u některých diváků nejspíše hodně složité. Pomalejší tempo a styl vyprávění nemusel ihned sedět každému a pár dílů to zkrátka trvalo, než se nám Donovanovic rodinka dostala pod kůži. Jenže když Ray do nás svůj divácký háček zaháknul pořádně, už se nešlo pustit. Druhá sezóna pak toho využívá na sto procent a již od počátku šlape na plný plyn. Ano, trable zbylých členů Rayovy famílie občas tempo trošku zpomalí a obzvláště jeho ratolesti jsou místy na facku. Jakmile se ale titulní drsoň naplno vrhne do práce, už mu nejde odolat. Liev Schreiber navíc na podobnou roli čekal celou kariéru, Jon Voight ze sebe na stará kolena také mačká, co to dá, a nováček Hank Azaria jim překvapivě šlape na paty. Ray je zkrátka stále drsňákem léta.

2. Pozůstalí
HBO se tak trochu flákalo a odbylo reklamní masáž k jejich novějšímu seriálovému dítku, skalními fandy vyhlíženému The Leftovers. Anebo možná Lindelof před premiérou až příliš tajuplně mlžil, o čem jeho další televizní pecka bude, a diváci si tak dopředu snadno vysnili nové Ztracené. Následky? Jasné jako facka: každý druhý divák totiž následně se znechucením zjišťuje, že hraná adaptace Perrottovy knižní předlohy kupodivu není naditá záhadami a mysterióznem, a začíná se zvesela kydat hnůj už na pilotní epizodu... Jistě, na tomto místě klopím i já s pokorou ušiska, páč TVZone také přispělo svou lehce unáhlenou, "zaslepenou" recenzí pilotu právě do tohoto opovrhujícího rybníčku. Jenomže Damon – jehož mnozí zatracují za všelijaký konec zmíněných LOST – je zpátky. Silnější a sebejistější než kdy dřív. Co kdyby se najednou ze Země náhodně vypařily 2% všech lidí?

Takže vám to již asi po dvacáté s úsměvem zopakujeme a ne, stále nás to neštve: Pozůstalí jsou stěžejní událostí nejen tohoto léta, nýbrž rovnou celého roku 2014. Čím dál více lidí tráví svůj volný čas spíše u beden nežli v kině na pořádném bijáku, a my tomu úplně rozumíme. Páč pokud to takhle s televizní scénou půjde i nadále (House of Cards, Hannibal, Vikings, True Detective, Fargo), ono se ani není moc čemu divit. Tímhle tempem budou za pár dekád sály zít prázdnotou. Oh wait, vlastně ne – budou se v nich promítat kultovní seriálové maratony. Připojte se tedy konečně i vy k poručíkovi Kevinu Garveym na pouti za dramatickou očistou jeho nepokoji zmítaného města. Na stará kolena pak budete vnoučkům plni elánu vyprávět, jak jste tenkrát byli u toho... Sci-fi drámo jako řemen! (Davies182)

1. Knick: Doktoři bez hranic
Možná si říkáte, že cpát doktorskou novinku na vrchol našeho žebříčku po pouhých dvou epizodách je malinko unáhlené. Novinka Stevena Soderbergha si však po dechberoucím pilotu ani nic jiného nezaslouží. Už teď si totiž troufám tvrdit, že tu máme zaděláno na jednu z televizních lahůdek léta. Renomovaný tvůrce do nás již od prvních minut pumpuje hutné drama s perfektní dobovou atmosférou, při níž si uvědomíte, že v New Yorku na kraji dvacátého století byste rozhodně žít nechtěli. Postavy a jejich vztahy jsou skvěle rozehrané, dialogy jsou dobově přesné a zatím nenudí historickými či lékařskými fakty.

Soderbergh se pak s divákem v mnoha scénách rozhodně nepáře. U riskantních a realisticky působících operací pak budete napětím skoronedýchat a mnohokrát téměř odvracet zrak. Herecké obsazení dosud také nenabízí žádný slabý článek a Clive Owen zde po delší době opět naplno prokazuje své herecké kvality. Steven Soderbergh navíc svému televiznímu dítku věnuje tak velkou pozornost, že si všechny epizody zrežíroval sám. Na změnu stylu či větší úpadek kvality proto můžeme, doufejme, zapomenout. Z The Knick se bez debat rýsuje jedna z povinností letošního seriálového léta, u níž se zapotíte snad ještě více, než v uplynulých horkých týdnech. A že je konkurence tuto sezónu opravdu velmi vysoká.

A na co se vyplatí koukat dále? Šanci byste rozhodně měli dát také opomíjenému počítačovému dramatu Halt and Catch Fire, druhý dech nabírajícím Kravaťákům či detektivní jistotě Longmire. A fanoušci by jistě neměli přehlídnout výtečné rozloučení temné kriminálky The Killing. I v létě je zkrátka v bedně na co koukat.