Západozemská Bitva bitev se blíží. A showrunneři Hry o trůny David Benioff a Dan Weiss si dali záležet víc než obvykle. Šest epizod se točilo enormních deset měsíců v nejpřísnějším utajení. Od severoirské vlády měl štáb slíbeno, že nad natáčením bude vyklizen vzdušný prostor – žádná letadla, žádné drony, žádné spoilery.

O poslední sérii Hry o trůny se podělili režiséři David Nutter a Miguel Sapochnik s tím, že finále si natočí showrunneři sami, podobně jako tomu bylo u Mad Men a Breaking Bad. David Nutter, který se zaměřuje na temné a zlověstné epizody a v minulosti dohlížel na Rudou svatbu či upálení Shireen, slibuje, že „fanoušci nebudou zklamaní. Je tu mnoho ,poprvé‘, například nejvtipnější i nejemotivnější scéna, kterou jsem kdy točil. Je tu tolik hrdinů pospolu, že se zdá, jako by šlo o superhrdinský film.“ Pro osmou sérii točil tři epizody, včetně té předbitevní, která prý oplývá až divadelní intimností.

Za nejsložitěji produkovanou epizodou v dějinách televize neboli bitvou o Zimohrad, kde se spojené rody Západozemí utkají s Nočním králem a jeho armádou nemrtvých, stojí držitel Emmy, Miguel Sapochnik. Ten si po náročné šesté sérii dal v sedmé pauzu, ale nyní už organizuje závěrečnou bitvu. Jeho Bitva bastardů a Tvrdodomov posunuly představy o tom, jak může vypadat bitva mimo velké plátno. A jeho majestátní finále šesté řady, Winds of Winter, je pro mě jedním ze dvou nejlepších dílů celého seriálu.

Bitevní epizoda si vyžádala 11 týdnů nočního natáčení a 750 lidí pracujících v mrazivém severoirském podnebí. Je to dost možná nejdelší nepřerušovaná filmová bitva vůbec . Při její přípravě hledal Sapochnik delší bitevní sekvenci, a nenašel. Inspiroval se ale obléháním Helmova žlebu v Pánu prstenů a pečlivě na něm sledoval, kdy se divákům mlácení a sekání omrzí a jak bitvu taktovat. Každá scéna musí podle něj projít otázkou: proč bych se měl dál dívat. Velkou výzvou bylo vybrat, na kterou postavu se zaměřit, když jich měl k dispozici na jednom místě kolem dvaceti, zdaleka nejvíc od pilotu. Sapochnik věří, že nejlepší bitevní scény mají silný úhel pohledu a dosud byly jím točené bitvy vždy z Jonovy perspektivy. „Neustále se ptám, čí příběh zrovna v téhle bitevní scéně vyprávím?“ Peter Jackson o Helmově žlebu říkal, že aby bitva fungovala a divák do ní byl emocionálně vtažený, musí se střídat souboje hrdinů a detaily obličeje s velkými celky bitvy. Sapochnik dodává: „Čím míň bojování, tím scéna funguje lépe.“  

 

Arya se konečně dočká bitvy. „Je to bizarní,“ říká její představitelka Maisie Williams, „ona ze všech postav nejvíc trénuje, a přitom ještě nezažila bitvu.“ Rok před natáčením jí Sapochnik zavolal a varoval ji, ať začne trénovat. Tak náročné bylo noční natáčení, že během dlouhé postávací scény jedna z hereček omdlela. Původně měla být bitva rozdělena na mnoho kusů do mnoha dní, takže by každou noc bylo zapotřebí méně herců a členů štábu, což je standardní hollywoodský přístup, ale Sapochnik to viděl jinak. Podle něj by to ve finále působilo jako marvelovský film s rozkouskovanou akcí, bez improvizace, bez plynulosti. Ztratila by se tak iluze reality typická pro Hru o trůny. A Benioff souhlasí: „Hodně střihů v akční scéně volá: děláno v postprodukci. To není náš ani Miguelův styl.“ 

 

Ti, co se nočního natáčení zúčastnili, se odměnili bundou s nápisem: Přežili jsme Dlouhou noc. Bylo by ale nejspíš mylné předpokládat, že je nějaká epizoda očekávanější než finále, od kterého nedali ruce pryč showrunneři Benioff s Weissem. „Pracovali jsme na Hře o trůny jedenáct let. A když je něco s vámi takhle dlouho, máte tak specifickou představu o tom, jak by měl každý moment vyznít. Takže by nebylo fér chtít po někom, aby to udělal přesně, jak si představujeme, ale za nás. Chceme, aby si lidé finále zamilovali. Znamená to pro nás strašně moc. To ale neznamená, že bychom vycházeli fanouškům vstříc. Víme, že neexistuje verze, která by se líbila každému. Já doufám, že z toho vzejde hádka ve stylu závěru Breaking Bad. Je to na A, nebo na A+?“ 

Článek vychází z rozsáhlé reportáže o natáčení finální řady Hry o trůny v časopise Entertainment Weekly.