Hned v úvodním díle nového seriálu o největších televizních persónách jsme si minule představili těžkou váhu filmové a televizní tvorby a produkce J.J. Abramse. Z takto vysoko nastavené laťky nehodláme v nejbližší době slevit a dnes ji možná ještě o pár příček popostrčíme nahoru. Další osobností, na kterou se podíváme, není totiž nikdo jiný než produkční mistr, nekorunovaný král blockbusterů a v neposlední řadě také producent několika velice úspěšných kriminálek Jerry Bruckheimer. Nedělám si iluze, že se povede udržet článek zaměřený hlavně na televizní tvorbu. Nebylo by správné u takové osobnosti, jakou Bruckheimer je, zcela opomenout jeho filmové projekty. Přece jen ho proslavily právě filmy a působení v televizi v rámci jeho kariéry tak vyznívá spíše jen jakási odbočka. Tahle odbočka však znamenala vznik jednoho zásadního seriálu a několika dalších neméně kvalitních.

Jerry Bruckheimer se narodil 21. září 1945 do rodiny židovských imigrantů. Vyrůstal v chudých poměrech, ostatně jako naprostá většina přistěhovalců, v Detroitu, kde jeho otec pracoval jako prodejce. Už v útlém věku se u něho projevovaly organizační schopnosti, vedl nebo byl aspoň členem všemožných sportovních nebo zájmových kroužků od baseballu až po sbírání známek. Brzy se taky začal zajímat o fotografování a ještě v Detroitu získal několik cen. V roce 1963 odešel do Arizony a na místní univerzitě vystudoval psychologii. Po škole začal pracovat v reklamě v rodném Detroitu a již rok na to přišel první zásadní zlom v jeho kariéře. Magazín Time si všiml jím produkované reklamy na Pontiac GTO 1968 a to znamenalo nabídku renomované reklamní agentury v New Yorku. Po čtyřech letech v reklamě byl však čas jít zase o dům dál a Jerry Bruckheimer se rozhodl následovat svůj sen. Opustil dobře placenou práci v New Yorku a vydal se do Los Angeles, do Hollywoodu, kde se stal koproducentem u filmu Dicka Richarda Křest ohněm (The Culpepper Cattle Company). Následovalo několik dalších nízkorozpočtových snímků a v roce 1982 už byl jako producent podepsán pod devíti filmy. Ani jeden z těchto filmů ovšem nezaznamenal větší komerční úspěch. Za zmínku stojí leda tak Americký Gigolo (1979), jímž v podstatě odstartovala kariéra Richarda Gera.

Asi nejzásadnějším zlomem v jeho kariéře bylo setkání s Donem Simpsonem. S tímhle bývalým vedoucím výroby ze studia Paramount vytvořil, jak se v následujících letech ukázalo, opravdu silné produkční duo. V roce 1983 se do kin dostává jejich první snímek Flashdance. Po nečekaném komerčním úspěchu okamžitě vzniká Simpson-Bruckheimer Productions, následuje smlouva se studiem Paramount a dvojice, která se perfektně doplňuje – Simpson se svými kontakty na kdekoho v továrně na sny a Bruckheimer s praktickou znalostí tvorby filmů – tak začíná svou neuvěřitelnou jízdu.

V následujících letech toho pod dohledem Jerryho Bruckheimera a jeho parťáka Dona Simpsona vzniká tolik, že by to vydalo minimálně na další speciál, takže si jen v rychlosti projdeme to nejdůležitější. Rok 1984 dal vzniknout skvělé krimi komedii Policajt v Beverly Hills s tehdejší vycházející hvězdou Eddiem Murphym. O dva roky později se objevuje Top Gun a Bruckheimer začíná dlouholetou spolupráci s Tonym Scottem, se kterým se ještě setkává u druhého dílu Policajta v Beverly Hills (1987), ponorkového dramatu Krvavý příliv (1995), thrilleru Nepřítel státu (1998) a jejich posledním společným snímkem bylo Déjà Vu (2006). Zkrátka nepřišel ani Ridley Scott, Jerry Bruckheimer mu sehnal peníze na jeden z nejlepších válečných filmů Černý jestřáb sestřelen (2001).

Jerry Bruckheimer má jednu zajímavou vlastnost – umí ostatním pěkně nakopnout kariéru. Zmínka už byla o Eddiem Murphym a Tony Scottovi, najdou se určitě i další, ale tou nejvýraznější osobností, které pomohl Bruckheimer na vrchol, je určitě Michael Bay. Jako talentovaný reklamní režisér dostal v té době již od ostříleného producentského esa šanci u filmu a vznikla pecka jménem Mizerové (1995). Zrodila se hvězda. Skála (1996), Armageddon (1998), Pearl Harbor (2001), Mizerové 2 (2003). Všechny tyhle kasovní trháky má na svědomí duo Bruckheimer - Bay. Téměř až pohádkový úspěch kazila pouze jediná věc – Don Simpson a jeho drogová závislost. Na konci roku 1995 už to Bruckheimer nemůže vydržet a ukončuje s ním spolupráci. Měsíc na to Don Simpson umírá. Skála, jejich poslední společný snímek, je věnována Simpsonově památce. A právě Skála započala další dlouhodobější spolupráci, konkrétně s Nicolasem Cagem. Je to Con Air (1997) nebo i těch 60 sekund (2000), kde máme Cage rádi a Lovci pokladů (2004), kde jsem schopni ho ještě snést.

Koncem devadesátých let se Jerry Bruckheimer odhodlává nakouknout i do televize. Nejprve se jako výkonný producent podílí na seriálu Soldier of Fortune, Inc. (1997-1998). Partička vojáků v něm plní tajné operace pro americkou vládu. Tady nás ale nic zajímavého nečeká. O dva roky později však vzniká Kriminálka Las Vegas (2000 - ) a to je už trefa do černého. Jerry Bruckheimer tak stojí za vznikem jednoho z nejúspěšnějších detektivních seriálů vůbec. Oblibu si získal zřejmě trochu netradičním pojetím řešení případů, protože kromě klasické práce policejních vyšetřovatelů, má divák možnost sledovat práci forenzních specialistů a jejich pátrání pod mikroskopy. I když to častěji připomíná spíš sci-fi než skutečnou policejní práci, na atraktivnosti samotného seriálu to nic neubírá.

V roce 2001 objevuje Jerry Bruckheimer žánr reality show a za jeho pomoci vzniká pod značkou CBS pořad The Amazing Race (2001 - ). Tenhle závod o milion dolarů, ve kterém soutěžící procestují téměř celý svět, se i po jedenácti letech drží na špici, o čemž se ostatně můžete přesvědčit v našich týdenních shrnutích. Úspěch pak ještě podtrhuje takový detail, jakým je třináct cen Emmy a celkem dvanáct mutací původní soutěže. K vidění tak je čínská, australská nebo kanadská verze. Reality show Bruckheimerovi zřejmě vůbec nedělají problémy, ale přece jen se v roce 2002 vrací zpátky k detektivním seriálů a vůbec netroškaří. Nejprve produkuje Beze stopy (Without Trace) o týmu agentů FBI pátrajícím po zmizelých osobách v New Yorku a poté se objevuje i první spin-off Kriminálky Las Vegas – neméně úspěšná Kriminálka Miami (2002 - 2012).

Na první pohled se zdá, že i v televizi je Jerry Bruckheimer v podstatě neomylný a k čemu se jen přiblíží, stává se hitem. V roce 2003 však šlápl se seriálem Skin hodně vedle a tahle moderní verze Romea a Julie, ve které se syn státního zástupce zamiloval do dcery (jen tak mimochodem první role Olivie Wilde) místního pornomagnáta, vydržela pouze tři epizody a byla zrušena. Bruckheimer si musel po tomhle omylu spravit chuť a vrátil se opět do detektivních vod, kde se zřejmě cítí bezpečněji. Ještě ten samý rok se tak objevují Odložené případy (2003 - 2010) a o rok později další spin-off, tentokrát to je Kriminálka New York.

Tím však v televizi v podstatě končí a i když se od roku 2005 snaží proniknout do televize s dalšími a dalšími seriály, výsledek je vždy v podstatě stejný. V záplavě procedurálních, právnických a detektivních seriálů, které produkoval – Just Legal (2005), Close to Home (2005), Justice (2006), The Forgotten (2009), Dark Blue (2009) a The Whole Truth (2010), stálo za pozornost pouze E-Ring (2005) z prostředí Pentagonu, to bylo ovšem nasazeno proti Ztraceným, Myšlenkám zločince a Superstar, takže bez šance. Dalším alespoň trochu zajímavým seriálem bylo Eleventh Hour (2008). Remake stejnojmenného britského seriálu přirovnávanému k Aktům-X ovšem postupně ztrácel sledovanost a po osmnácti epizodách také následovalo zrušení. Nutno podotknout, že všechny výše zmíněné projekty byly zrušeny dříve či později v průběhu první řady.

Televizní produkce Jerryho Bruckheimera nebyla rozhodně tak plodná a hlavně tak úspěšná jako ta filmová. Po Kriminálkách Las Vegas, Miami a New York nastal v jeho televizní produkci výrazný útlum a nic, na čem se podílel, už nedosáhlo stejného úspěchu. Faktorů bude asi víc, ale na první pohled se nabízí v podstatě neustále se opakující stejný typ seriálů, kterými jsou televize v posledních letech přesyceny a uchytí se pouze ty nejlepší. V současnosti pak pro HBO společně s Michaelem Bayem připravuje seriál inspirovaný dokumentem Kokainoví kovbojové (2006) o nadvládě drogových gangů v Miami v 70. a 80. letech. Jak se vám líbí Bruckheimerovy filmy? A co seriály, koukáte ještě na Kriminálky?