Pandemie koronaviru už několik měsíců řádí po celém světě. A nalijme si čistého vína, život nám bude znepříjemňovat ještě asi pěkně dlouho. Jaká omezení kvůli tomu musíme respektovat, moc dobře všichni víme. Na sesterské Moviezone vás pak informujeme o tom, jaké dopady má covid-19 na filmový průmysl. Neustálý posun premiér, zastavování natáčení, prázdná kina a jejich čím dál častější zavírání… ne, opravdu to není veselý pohled. V posledních týdnech se však čím dál více začíná ukazovat, že problémy mají producenti i na televizním poli. Nezasvěcený divák by sice mohl svým okem laika namítnout, že právě seriálová tvorba musí díky častějšímu vysedávání lidí doma zažívat žně. I když se však streamovací služby i jednotlivé stanice snaží, jak můžou, strašák v podobě covidu a nutného šetření už začíná stále více dopadat i na ně. A v posledních týdnech kvůli tomu padlo už několik seriálů.

Tím nejvýraznějším kouskem, který se s diváky nečekaně rozloučil tento týden, je oceňované drama GLOW, z jehož zaříznutí je mně osobně velmi smutno. Pohled do ženského wrestlingu v 80. letech byl totiž parádní feel-good jednohubkou se skvěle napsanými postavami. Zároveň ovšem uměli scenáristé hezky zabrnkat i na dramatickou strunu a GLOW má po právu na kontě několik cen i nominace na Emmy. Jenže ani solidní fanouškovská základna a přízeň kritiků hlavouny Netflixu neobměkčily. Dramedy s Alison Brie a Betty Gilpin byla zrušena, a to dost nezvyklým způsobem. Čtvrtá sezóna už totiž byla nejen dříve odklepnuta a oficiálně oznámena jako poslední, ale dokonce tvůrci do března letošního roku stihli natočit více než epizodu. Jenže pak přišlo nucené přerušení natáčení kvůli pandemii a kamery už se znovu nerozjedou.

Důvodem jsou přísná hygienická opatření, která jsou však u natáčení wrestlingových scén mnohem komplikovanější než u běžné produkce. Kvůli tomu i velmi širokému hereckému ansámblu by se tak natáčení velmi prodražilo a také prodloužilo. A vzhledem k dosavadní dlouhé pauze v natáčení bychom se rozloučení s wrestlerkami dočkali až v roce 2022, tedy skoro tři roky po předchozí řadě. I tato velká prodleva pak byla údajně pro Netflix jedním z důvodů, proč dal oceňovanému kousku nekompromisní červenou. Herecké osazenstvo sice zaplaceno za celou řadu dostalo, zklamání ovšem neskrývají oni ani diváci.

Druhým odpadlíkem tohoto týdne je pak taktéž kritiky velmi dobře přijatý seriál On Becoming A God In Central Florida s Kirsten Dunst v hlavní roli. A důvody ke zrušení jsou velmi podobné těm z GLOW. Také zde už stanice Showtime dříve odklepla druhou řadu a do března se vesele točilo. Jenže kvůli trvající komplikované situaci a opatřením se nepodařilo najít způsob, jak dostat štáb bezpečně v nejbližší době dohromady, a tak se kabelovka místo dalšího prodlužování produkce (což znamená větší náklady) rozhodla projekt zrušit.

Další oběti už probereme v rychlosti, ale také u nich si můžete všimnout určitého vzorce. Netflix už před několika týdny zrušil po první řadě své teenagerské kousky The SocietyI Am Not Okay With This. Obě novinky přitom provázely spokojené divácké ohlasy a s druhými sériemi se počítalo. Jako důvod pak byla opět uvedena přísnější hygienická opatření, složité plánování natáčení kvůli dalším závazkům herců a s tím spojené navýšení rozpočtu. Stejný osud pak po šesti sezónách potkal také komediálního matadora Drunk History od Comedy Central a celoplošná ABC kvůli podobnému důvodu zařízla druhou sérii kriminálky Stumptown s Cobbie „Robin“ Smulders. Zde se sice snaží tvůrci najít svému projektu nový televizní domov, v současné vypjaté době to však na úspěch nevidím.

Ano, odpadlých seriálů kvůli koronaviru tedy pomalu ale jistě přibývá a dalo by se říci, že se z toho stává dosti nepěkný trend. Důvod, proč studia zařízla zrovna tyto kousky, se dá pak vyčíst celkem snadno. Ve všech případech se jedná o tituly nižší, či přinejlepším střední, svítivosti, které sice měly svou fanouškovskou základnu, ale nestaly se obřími hity. A v některých případech se jednalo hlavně o kritikou nadšeně přijaté seriály, jež se vyplatilo udržovat kvůli dobré image stanice/streamovací služby.

Jenže doba začíná být zlá a i studia musí pomalu začít škrtat výdaje. A to i v případě Netflixu, jenž vydává každý týden minimálně jeden seriálový kousek, a musí tak i přes velkou sledovanost posledních měsíců začít více třídit slabší kusy. A jelikož jednotlivá natáčení se kvůli opatřením a složité organizaci nejen prodlužují, ale zejména prodražují, nemají vyšší náklady u malých projektů s ne tak ohromující sledovaností mnohdy bohužel smysl. A kravaťáci asi budou v následujících měsících hodně pečlivě vybírat, které z nich ještě zaříznou, a jaké nechají v klidu dál žít. 

Ano, rušení seriálů kvůli covidu budeme v následujících měsících stále vídat. Nebude se však rozhodně týkat velkých hitů, zajetých značek či ambiciózních titulů. Bude se jednat většinou o ty malé, nenápadné projekty, jež ovšem seriálový rybníček často zpestřují a nachází se mezi nimi hodně zajímavých kousků. A právě u nenápadných pecek typu GLOW mě budou podobné osudy dost mrzet. A myslím, že nebudu sám.