Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 úvodních scén z Better Call Saul


ikona
Ojik
AMCBetter Call SaulBreaking Badcold openPerníkový tátaTOPúvodní scényVince GilliganVolejte Saulovi
Jsou to již víc jak dva měsíce, co skončil jeden z nejlepších seriálů současnosti, a někteří z nás to loučení stále zpracovávají. Pojďme si zavzpomínat na fenomenální drama o zrodu Saula Goodmana originálním žebříčkem.  

Televizní seriály už zhruba půl století spoléhají na prvek nazývaný cold open (také označovaný jako teaser), pro který čeština dosud nemá odborný a zažitý ekvivalent, jenž by byl podobně stručný a výstižný. Jde o úvodní scénu epizody, kterou daný díl ostře začne a bez zdržování uvede diváky do děje. Žádná loga studií, úvodní titulky nebo znělka (ty následují až po cold open), hned v první vteřině jsme vrženi do víru dění. Důvody, proč tato narativní technika převládla, jsou pak čistě pragmatické – pozornost nerozhodného diváka (tedy nikoliv pravidelného příznivce pořadu) je zaháčkována okamžitě, co skončí reklamní pásmo, a šance, že nepřepne jinam nebo televizi nevypne úplně, jsou rázem vyšší.

Scenárista a režisér Vinge Gilligan, duchovní otec seriálů Perníkový táta a Volejte Saulovi, je některými médii označován za nezpochybnitelného mistra cold open, a to zcela oprávněně. Jeho talent pro úvodní scény byl rozeznatelný již v raných epizodách Táty. Pokud jste i vy propadli tomuto seriálu, jistě dosvědčíte, že jeho mistrovství tkví právě v komplexnosti a velkému citu pro detail. Nejde jen o dokonalou režii, scénář, herecké výkony a kameru, ale o píli, s jakou se tvůrci snažili dosáhnout bravury napříč celým vyprávěním. A podobně jako je každý záběr malým uměleckým dílem, který má zároveň svůj význam a přesně sedí do dané scény, tak i ke každé scéně je přistoupeno s rozmyslem a snahou o umělecké vyjádření.

Gilligan a jeho tým se pak na omezené ploše jednotlivých cold open kreativně opravdu zcela odvázali. Tvůrci si hráli s formáty i žánry, nabídli nám hudební klip i reklamu. Ve druhé sérií napříč několika flashforwardovými úvodními scénami rozptýlenými po celé řadě odvyprávěli netradiční formou klíčovou linku s pádem letadla a dokonce tento zvrat ukryli do názvů jednotlivých epizod divákům doslova pod nosem, aniž by si toho někdo všiml. A jelikož ve druhém výletu do Albuquerque v Saulově spin-offu dovedli svůj originální recept na strhující televizní klenot k dokonalosti, také jednotlivé suroviny povýšily na zcela novou úroveň, což platí i pro úvodní scény. 

Nebylo to snadné, ale sestavil jsem žebříček deseti nejlepších otvíráků, které nám Volejte Saulovi v uplynulých sedmi letech naservírovalo. Najdeme zde stylové montáže, kinematografické pocty, vypointované dialogové výměny i poetické němé scény. Dohromady tvoří reprezentativní obrázek vypravěčské vyšší dívčí, masterclass toho, jak efektivně vyprávět obrazem i slovem, kondenzované do malých, ale o to silnějších uzavřených etudek. Jen pozor, pochopitelně se to neobešlo bez spoilerů.

5. Memento Howarda Hamlina (S06E08 – Point and Shoot)
Jak se jako tvůrce vypořádat s tím, když vám midseason finale skončí šokující smrtí jednoho z hlavních hrdinů a hrozivým cliffhangerem? Gilligan a spol. vědí, že katarze a doznění překvapení se nesmějí uspěchat. Jen několik epizod po scéně s květinou seriál využil další flashforward ukazující stav po smrti někoho důležitého. Polobotka ve vlnách oceánu (což je mimochodem místo, které jsme v tomto fikčním světě do té doby nenavštívili), opuštěný jaguár a peněženka se snubním prstenem na palubní desce coby neklamný důkaz toho, že majitele živého nehledejte. Byla by to krásná smrt, kdyby to celé nebyla šmíra, a právě v tom tkví největší síla této scény – jak zbytečně Howard zemřel a jaký bude jeho odkaz. Scéna je to nicméně krásná, s dechberoucí kamerovou jízdou. 
 

4. Saulovo Poupě (S06E01 – Wine and Roses)
Tvůrci Saula mají rádi filmové klasiky a dávají to často najevo – a nejen prostřednictvím Jimmyho s Kim, kteří mají nakoukáno a každou chvíli subtilně citují kanonické americké filmy. Občas jsme se jako diváci dočkali nějaké stylové pocty či přímé parafráze některé známé scény. V samém úvodu šesté řady pak přišla citace posledního obrazu z klasiky největší – Občana Kanea. Co prvních pár vteřin vypadá jako klasické černobílé intro, kterým začínala každá nová série, se brzy potměšile promění v něco zcela jiného. Jsme svědky úředního vystěhování okázalého domu Saula Goodmana poté, co právník po událostech na konci Breaking Bad uprchl neznámo kam. Stěhováci balí a odvážejí jeho obleky, sbírku umění i osobní věci. Tato nostalgická procházka pamětí hlavní postavy, plná easter eggů pro pozorné, začne brzy připomínat likvidaci sídla Xanadu po smrti Charlese Fostera Kanea. A když se blíží její konec, už podvědomě čekáme, že i zde uvidíme parafrázi na záhadné Poupě, záběrem na nějž Občan Kane končí. A také že ano. A podobně jako u Wellesova opusu nás vlastně vůbec nepřekvapí, co to je. 
 

3. Opuštěná zmrzlina (S05E03 – The Guy For This) 
Také nesnášíte, když postavy ve filmech chodí se zmrzlinou a dalšími dobrotami do ruky jen proto, aby je ve vypjatých situacích mohli nepochopitelně a dramaticky odhazovat? Ani Volejte Saulovi se nevyvarovalo tohoto klišé, když u spokojeného Jimmyho se zmrzkou zastavilo auto s několika zachmuřenými členy kartelu, kteří ho vyzvali k nastoupení, čímž epizoda skončila – a požitek z pochoutky také. Jenže jestli něco Gilliganův tým nevede, jsou to klišé. Vzpomínáte ještě na cliffhanger s Howardem? Další epizoda proto začíná… pohledem na tající zmrzlinu na zemi, jak přitahuje mravence. Je to metafora pro to, jak je samotný Jimmy postupně čím dál více zamořen kriminálními živly, které ho požírají? Nevím, ale je to fantastická a fascinující montáž se skvělým hudebním doprovodem, která ukazuje, že hlavní kameraman Marshall Adams a jeho lidé umí točit nádherné výjevy i na makroúrovni. Ano, mravenci byli z větší části opravdoví. Je obdivuhodné, kolik úsilí a fantazie šlo do realizace scény, která je pro děj zcela nepodstatná. 
 

2. Hraniční přechod (S02E08 – Fifi)
Pocta Orsonu Wellesovi podruhé a ještě ambiciózněji. Mistrův slavný noir Dotek zla z roku 1958 začíná neméně slavnou scénou natočenou na jeden záběr, v níž sledujeme průběh bombového atentátu na auto přejíždějící americko-mexickou hranici. Když tak autoři Better Call Saul chtěli ukázat rutinu pašeráků kartelu, kteří pod zástěrkou prodeje nanuků pendlují mezi Novým a starým Mexikem, inspirace byla nabíledni. Výsledkem je úvodní scéna, jejíž naprostou většinu zabírá jeden víc jak čtyřminutový složitý záběr. Jde o strhující a dechberoucí sekvenci s parádní hudbou, která v krystalické formě ukazuje filmařské mistrovství a pečlivost Vince Gilligana a jeho kolegů. A v našem žebříčku je z toho těsně druhé místo. 
 

1. Something Stupid (S04E07 – Something Stupid)
Vítěz pravděpodobně nepřekvapí. Zřejmě nejslavnější montáž seriálu a jedna z jeho nejpamátnějších scén je dokonalou ukázkou Gilliganova smysluplného formalismu, kde neotřelé tvůrčí řešení na sebe nestrhává samoúčelně pozornost a plně slouží potřebám vyprávění. Vedví rozdělená obrazovka je přesně tak akorát nezvyklá a přitom nerušivá, aby už od počátku vyvolávala stále rostoucí úžas, ale současně dovolila plně se koncentrovat na dění. Kronika každodenního života ústředního páru, podbarvená coverem Sinatrova duetu Somethin’ Stupid od izraelské kapely Lola Marsh, strhne přesnými paralelami i zjevnými kontrasty mezi lehce ztraceným, ale šťastným Jimmym a čím dál úspěšnější, ale ne úplně spokojenou Kim. Na jedné straně pocit roustoucí propasti mezi nimi, na straně druhé tušení sounáležitosti a lásky. Když o dvanáct dílů později tvůrci tuto scénu parafrázovali jako otvírák následující po nejlepší epizodě seriálu, vše si sedlo na své místo. „Something Stupid“ dostalo dodatečnou emoční tečku a my pochopili, že k rozdělení Jimmyho a Kim je zapotřebí mnohem víc, než je split screen. 
 

Souhlasíte s žebříčkem, nebo se podle vás některé úvodní scény povedly více a zaslouží si rychlou spravedlnost? Diskuze je otevřená. 

---
Autor: Ondřej Černý 
Foto: AMC 
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace