Něco na způsob tohoto článku se tu mělo objevit už před pár měsíci, ale znáte to. Člověk míní a... ale nevadí. Po nedávném vyhlášení nominací jsem se konečně hecnul a článek pro vás tak přece jen sepsal (rozhodně z něj mám větší radost, jak z recenze úvodu k šesté sérii Kravaťáků...), jako bonus se v něm bude mnohem méně spekulovat (ačkoliv i na to dojde) a místo toho se zaměříme na způsob, jakým vlastně televizní akademici jednotlivé kategorie vybírají (a jak to krucinál souvisí s tím, že jsou kategorie mnohem diverznější než u Oscarů), pro úplnost si shrneme letošní nominace ještě číselně (přísahám, že u toho nebudete muset nic počítat, prosím neodcházejte) a nakonec si pobrečíme nad těmi největšímy "snuby," kterých se letos Akademie dopustila. No a aby toho nebylo málo, zahrajeme si ve finále ještě malou tipovačku. Za vás okay? To jsem rád, tak pojďme na to.

 

Strana 1 z 4

1 2 3 4

Televizní Akademie

Založena v roce 1946 panem Sydem Cassydym, historie Televizní Akademie se váže k počátkům televizní branže jako takové. Starý Syd tehdy doufal, že... ale ne, jenom ne další nudnou přednášku na téma historie. Na tomhle místě jsem si vzpomněl na svůj historicky první článek tady a jestli jsem se za tu dobu něco naučil, pak je to za a) za žádných okolností nepřidávat do textu apostrofy (nejhorší hodina v mém životě) a za b) neplést si historická fakta se zajímavostmi k tématu. Těch většinou bývá sice podstatně míň, zato jsou ale o dost čtivější. A jednou takovou zajímavostí je třeba i to, jak se původně mělo roční udělování cen Televizní Akademie jmenovat. Původní návrh pana Cassydyho zněl "Ike," jak se tehdy přezdívalo ikonoskopu (zjednodušeně první televizní kameře). Název ale příliš evokoval generála Dwighta D. Eisenhowera, byl proto lehce zavádějící a tak tehdejší prezident Akademie Henry Lubcke přišel s tzv. "Immy." Další přezdívka, tentokrát pro vylepšený ikonoskop (v angličtině image-orthicon camera tube). Kvůli pohlaví a designu sošky se pak už jen název akorát poženštil a tím vznikla ladně znějící Emmy, v takovém tvaru, jak ji znáte dnes.

A když už jsme v té současnosti, co kdybychom tu rovnou zůstali? V dnešní době se členem Televizní Akademie může stát každý, kdo se ve Státech aktivně věnuje, či dřívě věnoval produkci či distribuci telekomunikačně reprodukovaných audiovizuálních děl. Jinými slovy každý, kdo se do specifické míry podílel na produkci či distribuci nějakého filmu či televizního seriálu. Aktuálně má Televizní Akademie přes dvacet tisíc členů rozdělených do dvacetidevíti tzv. "peer" skupin. Ty sdružuji například režiséry, kameramany, producenty a tak dále a každá z nich klade na potenciální uchazeče vlastní požadavky.

V čele každé skupiny pak stojí dva volení zástupci, kteří sedí v tzv. správní radě. Ta poté z dobrovolníků sestávajících z televizních a filmových profesionálů vybírá ty, kteří usednou do čela výkonného výboru a ten následně rozhoduje o zásadních změnách ve fungování celé Akademie. No a pod těmito dvěma orgány leží ještě několik dalších, menších výborů, které řeší takové ty podřadné věci jako rozpočty, různé strategie nebo každoroční produkci samotných Emmy. Řečí Game of Thrones tu zkrátka máme jednoho krále, který ovšem není moc podstatný, protože většinou buď umře, nebo ho rychle nahradí někdo jiný. Ten má po ruce svého pobočníka, který za něj žehlí všechen bordel, zatímco tajně doufá, že jednoho dne to bude on, kdo usedne na Žele... Televizní trůn, no a pod ním se dále válí všelijaké další bandy různých rádců, kteří jsou buď zbyteční, neschopní, nebo příliš málo talentování na to, aby šli dělat něco jiného. A co se narážení hlav na kůly týče, občas k tomu taky dojde. Akorát je to v tichosti a pokud možno beze svědků. Akademie si podle všeho potrpí na svou image přece jen mnohem víc, jak lidé Západozemí.

Nyní by ale bylo záhodno už konečně říct, na jakém principu vlastně jednotliví členové v daných kategoriích volí. Moc důležitá věc a co jste možná předtím netušili, je totiž fakt, že každá ze skupin má povoleno hlasovat pouze v rámci její specializace. Režiséři tudíž vybírají nejlepší režii, herci nejlepší výkony a zvuk...oví experti? Asi? Nejspíš? No tak ti zase nejlepší... zvuk. A ne, nikde jsem nenašel nic o podmínce vidět veškerou televizní tvorbu, která se za dané období odvysílala. Logicky tak vítězí především ty nejzvučnější seriály a televizní filmy, které - jak jinak - byly úspěšné především v očích amerických kritiků a ideálně zároveň i během svého vysílání bořily všechny možné žebříčky sledovanosti, které jim jen přidaly na popularitě. A to neberu v potaz ta neskonalá přátelství mezi kolegy v branži, kteří si tu a tam přihrají malou domů, v rámci udržování dobrých vztahů.

A bonusový odstavec na závěr, čím to, že na Oscarech bylo tak málo nominací pro herce a herečky jiné barvy pleti, zatímco nominacím na Emmy vládne diverzita? Ve zkratce bych to řekl zhruba takto - když je co chválit, lidé to chválí. #OscarsSoWhite je zbytečně nafukovaná bublina, která se sice nepatrně dotýká skutečného problému, ale dělá to tak nešikovným způsobem, že to většinu rozumných lidí spíš jen otráví. Je to extrém a opravdu bych nerad, aby se z letošních Emmy stal druhý, byť opačný. K nastolení rovnováhy sil v Galaxii tady máme rytíře Jedi, mé oblíbené médium by jednotlivé skupiny zastánců a odpůrců mohli zkrátka prosím vynechat. Ano, na tomhle místě dělám psí oči.

Strana 1 z 4

1 2 3 4