Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Prsteny (bez)moci I: Umění adaptace


ikona
krauset
amazonlord of the ringlotrmordorprsteny mocirings of power
Víte, proč některé seriály plují, a jiné jako kámen nikoli? Žertuji. To bych vám neudělal. Toto je seriózní plátek, kde bychom si nedovolili zveřejnit podobný nesmysl. Ale stejně, víte, proč jdou Prsteny moci ke dnu? 

Týden co týden jsem byl v redakci tázán, kdy už konečně dopíši téma o Prstenech moci. A mně se vždy, podobně jako Bilbovi v Hádankách ve tmě, vydralo z hrdla jen: „Čas! Čas!“. Zatímco jsem chtěl říci celistvé: „Dopřejte mi ještě čas“. Čas mi byl dopřán a radím ho i vám, protože následující text je nejdelší, jaký jsem kdy pro TVZone nebo MovieZone sepsal. A to se jedná jen o první část, která se bude vesměs zabývat adaptací a interpretací Tolkiena. V druhém tematickém článku o Prstenech moci se podíváme na nespočetné problémy, které seriál má nehledě na zdrojový text. 

Seriál Prsteny moci měl sice premiéru na Tolkienovy úmrtiny, ale jsme to my, diváci, koho málem přivedl do hrobu. I tak se našli tací, kdo byli překvapeni, že Prsteny moci vyšly s prázdnou po zveřejnění nominací na Zlaté glóby. My v redakci se divíme různým věcem, ale tato mezi ně nepatří. Naši makrorecenzi si ostatně můžete připomenout zde.

Tolkien jednou navštívil divadelní adaptaci The Winds in the Willows a prohlásil, že je vidět, že je její autor velký obdivovatel původního díla, ale možná ne příliš všímavý. A to je to nejlepší, co bychom mohli o tvůrcích Prstenů moci říct. Nevěřím, že by showrunneři Payne a McKay neměli k Tolkienovi blízký vztah, ale to je planý argument emocí. Tvůrcům naneštěstí chybí talent na to, aby napsali dobrý scénář, a inteligence, aby to rozpoznali. 

Postrádají schopnost porozumět velkým Tolkienovým tématům, což znamená, že nedokáží vlastní změny udržet uvnitř těchto témat, jako se to povedlo Jacksonovi, který změnil mnoho jednotlivostí, a přece ponechal vyznění nedotčeno. On, Fran Walsh a Philipa Boyens měli totiž cit pro předlohu a Tolkienův svět. Moje kritika se v prvním textu sice bude opírat o nesmyslné změny vůči předloze, ale jejich nevhodnost bude ilustrována na tom, jak negativně postihují drama vyprávění, nebude to tedy samoúčelná kritika změn. Neberu argument, že se Tolkien otáčí v hrobě – to by se otáčel i u Jacksonových adaptací. Nakonec to, na čem záleží, je kvalita výsledného díla – a právě ta je zde tristní. 

Vážnější obvinění, a obávám se, že správné, už by bylo, že tvůrci nemají dostatek víry v příběhy Druhého věku Středozemě tak, jak ho Tolkien předestřel. Nechtějí vyprávět příběh elfů a Númenorejců, namísto toho v čase teleportují Gandalfa i hobity z věku Třetího. Paradoxně to byli právě Payne a McKay, kdo Amazonu přednesli svůj návrh zasadit chystaný seriál do Druhého věku. Před jejich návrhem se počítalo s tím, že první seriál ze světa Pána prstenů bude pojednávat o mladém Aragornovi (jak jsem o tom informoval v úplně prvním tematickém článku). Přitom právě mladý Aragorn by měl ony ingredience, které tvůrci násilně cpou do Prstenů moci: milostný příběh, ostře řezaného sveřepého hrdinu, známá místa, hobity, Gandalfa, čaroděje… Vzhledem k výsledku je tedy zarážející, že si Druhý věk dobrovolně zvolili.

Umění adaptace

Dojde-li na adaptace, nejsem purista. Nesouhlasím s některými změnami, které učinil Peter Jackson, zejména pak v Návratu krále (Sam opouštějící Froda, Aragorn nerespektující imunitu vyslance a dekapitující Ústa Sauronova), ale přesto je to má nejoblíbenější část trilogie, jak jsem se ostatně vyznal ve svém VIM článku na MovieZone. To by vám mělo o mém benevolentním vztahu k adaptacím leccos napovědět. 

U adaptace je nutné se ptát, zda jsou změny mezi předlohou a filmem adekvátní při změně média, zda textu prospívají, zda změna pomáhá vrhat nové světlo na některé rysy původního díla, zda je nová verze konzistentní. Je nová verze, byť odlišná, věrná tematicky, nebo je její odlišnost nějak ku prospěchu? Porovnejte Blade Runner a Sní androidi o elektrických ovečkách – to jsou zcela zásadně odlišná, obě výborná díla. Scottův Blade Runner má právo na existenci, protože ji legitimuje kvalita. Nakonec, kvalita zušlechťuje a pomáhá zapomenout. 

Jinými slovy: změna nerovná se automaticky zlo. Avšak u Prstenů moci to tak naneštěstí je. Nemění se zde jen motivace postav, ale celé fungování světa. Tolkienova kosmologie je v Prstenech moci nenávratně alternována a rozrušena, čemuž se chci věnovat podrobněji níže. A co je horší, nebyl k tomu důvod, nová verze je po všech stránkách plytčí, překombinovaná, horší, méně dramatická, a dokonce méně vhodná pro filmový jazyk. 

Seriál nefunguje tematicky: trpaslíci již nedolují „příliš chamtivě a příliš hluboko“, naopak dolují buď z altruismu (princ Durin, aby pomohl Elrondovi), nebo mithril netěží vůbec, protože se starají především o bezpečnost práce (zajímá je tedy život a blaho horníků více než bohatství). Jaké poučení z toho máme přesně vyčíst, až trpasličí síně zaplaví balrogův plamen? Aby tvůrci provázali trpasličí a elfí zápletku, vymysleli si zcela nepravděpodobnou zhoubu v podobě elfské „nemoci“, kterou dokáže odvrátit pouze mithril. Když Gil-galad urguje elfy, aby v podstatě odpluli do týdne, jde ostře proti skutečnosti, že elfové nemají jasné pochopení pro čas. Númenor se pak místo dosažení nesmrtelnosti stará o to, aby jim elfí migranti nevzali práci. 

Už od začátku píši, že tak radikální časová komprese, pro niž se tvůrci rozhodli, nemůže fungovat v tomto typu příběhu, neboť jde zcela proti duchu a hlavně logice dějinného vývoje Druhého věku. Druhý věk Středozemě je období, mezi jehož ústřední motivy patří vzestup a pád impérií, nesmrtelnost a touha těch, jimž nenáleží, jí dosáhnout. A to i za cenu sebezničení. Není to příběh hobitů, ani čarodějů. Připadá mi, jako kdyby se tvůrci snažili vše specifické, co je na Druhém věku, potlačit. Úděl zvaný smrtelnost a s ním spojená otázka, zda se jedná o dar, či prokletí, měly být leitmotivem seriálu. Pro elfy je nesmrtelnost zdrojem smutku, pro lidi závisti. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (19)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace